Po co nam telefon podczas jazdy?

29.07.2017

Po co nam telefon podczas jazdy?

Polskie prawo zabrania kierującym pojazdem korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku. Jednak zdaniem niektórych specjalistów, stopień rozproszenia uwagi i czas reakcji towarzyszący rozmowie telefonicznej są podobne, niezależnie od tego, czy kierowca, prowadząc samochód, trzyma telefon w ręku, czy też korzysta z zestawu głośnomówiącego bądź słuchawkowego.

Z badań przeprowadzonych przez CBOŚ wynika, że tylko nieliczni kierowcy deklarują, że prowadząc samochód, bez większych ograniczeń odbierają telefony i dzwonią, gdy mają jakieś sprawy do załatwienia (6%), więcej niż co czwarty stara się ograniczać rozmowy telefoniczne (27%), a ponad połowa na ogół ani nie dzwoni, ani nie odbiera telefonu (56%).

 

Bardziej swobodne posługiwanie się telefonem komórkowym za kierownicą deklarują młodsi kierowcy, mieszkający w największych miastach, absolwenci wyższych uczelni oraz spędzający za kierownicą więcej czasu. Jedynie wśród kierowców jeżdżących codziennie lub prawie codziennie znaleźli się korzystający bez większych ograniczeń z telefonu komórkowego za kierownicą, choć wśród nich odsetek ten jest relatywnie niewielki (8%). Pozostali, kierujący samochodem rzadziej, starają się ograniczać rozmowy bądź w ogóle nie dzwonią ani nie odbierają telefonu podczas jazdy.

 

Kierowców, którym zdarza się rozmawiać przez komórkę za kierownicą, CBOŚ zapytał, w jaki sposób na ogół przeprowadzają te rozmowy – czy korzystają z zestawów głośnomówiących bądź słuchawkowych, czy też trzymają telefon w ręku. Jedna trzecia spośród nich (32%) deklaruje, że na ogół trzyma telefon komórkowy w ręku, pozostali korzystają z zestawu głośnomówiącego wbudowanego w samochód (35%) lub innego zestawu głośnomówiącego bądź słuchawkowego (33%).

 

 

Poza ogólnym nastawieniem do prowadzenia rozmów telefonicznych za kierownicą, CBOŚ interesowało, jak często telefony komórkowe używane są podczas jazdy również do innych celów. Co siódmemu kierowcy (14%) zdarza się czytać lub sprawdzać wiadomości w komórce, np. SMS-y, e-maile. Dwukrotnie mniej (7%) deklaruje, że prowadząc samochód wysyła, pisze jakieś wiadomości. Jedynie nieliczni kierujący samochodem używają telefonu komórkowego do przeglądania innych treści w internecie (4%). Z analiz zróżnicowań społeczno-demograficznych wynika również, że, generalnie, za kierownicą częściej telefonami komórkowymi do różnych celów (sprawdzania, czytania, pisania wiadomości, przeglądania internetu) posługują się młodsi ankietowani.

 

Co ciekawe, niemal wszyscy badani są zdania, że korzystanie z telefonów komórkowych podczas prowadzenia samochodu stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze (96%), w tym blisko połowa ankietowanych (47%) uważa, że stanowi to zagrożenie, nawet wtedy gdy korzysta się z zestawu głośnomówiącego lub słuchawkowego. Jedynie bardzo nieliczni sądzą, że korzystanie z telefonów komórkowych w tej sytuacji jest bezpieczne (2%). Stanowisko kierowców w tej sprawie jest trochę bardziej liberalne niż pozostałych użytkowników ruchu drogowego. Kierowcy częściej niż inni dostrzegają niebezpieczeństwo w sytuacji, gdy kierowca trzyma telefon w ręku, natomiast pozostali częściej niż kierowcy są zdania, że rozmawianie przez telefon za kierownicą jest ryzykowne również wtedy gdy korzysta się z zestawu głośnomówiącego lub słuchawkowego.

  • kg
Najnowsze artykuły