12.07.2018

Częstochowa i Mstów połączone rowerowo

Zakończyła się budowa brakujących odcinków pieszo-rowerowych, które połączyły Częstochowę z gminą Mstów. Nowa ścieżka ma ponad 2 kilometry.

– Pierwsze rozmowy na temat wspólnej ścieżki pieszo-rowerowej przeprowadziliśmy w 2015 roku. Wtedy też podpisaliśmy porozumienie, które rozpoczęło oficjalną współpracę – wspomina Adam Markowski, zastępca wójta a jednocześnie przewodniczący Związku Gmin Jurajskich. W myśl porozumienia – na mocy którego obie gminy zobowiązały się do budowy połączenia rowerowego, umożliwiającego komfortowy przejazd cyklistów – Częstochowa musiała wybudować odcinek o długości 700-metrowy odcinek, a gmina Mstów około 1,5 kilometrowy. Obie gminy ściśle współpracowały przy wyborze technologii budowy. Pierwszy – częstochowski – odcinek został ukończony w roku 2016. Drugi oddano do użytku kilka dni temu – Cieszymy się, że udało nam się zrealizować to, co zakładaliśmy od samego początku. Połączyliśmy miejskie trasy rowerowe z tymi znajdującymi się na terenie gminy Mstów. Są one wyprowadzeniem na całą Jurę Krakowsko-Częstochowską – mówił prezydent Krzysztof Matyjaszczyk. – Mstów to pierwsza gmina, z którą podpisaliśmy porozumienie w sprawie budowy połączenia rowerowego. W trakcie realizacji jest umowa z Olsztynem. W międzyczasie doprowadziliśmy wygodne trasy rowerowe, z okazji przebudowy dróg krajowych i wojewódzkich, także do gmin Konopiska i Rędziny – dodał.

Nowa droga rozpoczyna się na przedłużeniu ul. Mstowskiej, za ośrodkiem Pegaz i biegnie w kierunku Przeprośnej Górki (tam kończy się częstochowski odcinek). Dalej, już na terenie gminy Mstów, trasa wiedzie w kierunku Jaskrowa, dając możliwość dalszej jazdy zarówno w kierunku centrum wsi, do Mstowa, jak i szlakiem turystycznym wzdłuż Warty. Przy ścieżce znajdują się miejsca postojowe, zadaszone miejsca odpoczynku i mijanki, szerokość ścieżki waha się od 2 do 4,5 metra. – To dla nas historyczny moment. Ta ścieżka to właściwie pierwsza profesjonalna ścieżka w gminie Mstów – podkreślał wójt gminy Mstów Tomasz Gęsiarz. – Wprawdzie jest u nas wiele jurajskich ścieżek, po których można jeździć rowerami, ale nie mieliśmy wcześniej profesjonalnej drogi dedykowanej rowerzystom i nadającej się np. dla grupowych, rodzinnych przejazdów. Silny region to silna Częstochowa i silne gminy ościenne, gminy subregionu północnego. Pokazaliśmy, że możemy być godnym partnerem dla dużego miasta i wspólnie możemy realizować ciekawe inwestycje – podsumował.

Trasa jest wygodna i nadaje się do rodzinnych i grupowych wycieczek, ale trzeba pamiętać, że połączenie między Częstochową i Mstowem przebiega przez Przeprośną Górkę. Dlatego jadąc od strony Częstochowy mamy do pokonania dosyć stromy podjazd, nadający się przede wszystkim dla rowerów górskich (odcinek o największym nachyleniu wykonawca mstowskiego odcinka zmuszony był wykonać z kostki). Droga jest jednak ciągiem rowerowo-pieszym, więc dozwolony jest oczywiście także spacer pod górę – najlepiej z rowerem.

Całość połączenia kosztowała blisko 940 tys. zł. Częstochowski odcinek został zrealizowany z budżetu miasta za 270 tys. zł, a Mstów wydatkował na dłuższy odcinek 667 tys. zł.

  • kg
Zaprezentuj swoją firmę

Wystaw stoisko na naszych targach tematycznych

Masz problem?

Nasi specjaliści z dziedziny prawa, finansów, medycyny, ekonomii odpowiedzą na każde pytanie. Odpowiedzi publikować będzimey w piątkowych wydaniach gazety Życia Częstochowy i Powiatu.

Życie i środowisko

Raj dla każdego miłośnika ekologii - najświeższe wiadomości i wydarzenia, porady, ciekawostki, kalendarium ekologiczne.

Okiem kamery

Chcesz wiedzieć, co aktualnie dzieje się w naszej redakcji? A może chcesz zerknąć na III aleję? Nic prostszego - skorzystaj z naszej kamery!

Ruch drogowy

Chcesz uniknąć korków? Nie wiesz, gdzie czekają utrudnienia? Sprawdź naszą mapę i bądź zawsze na bieżąco!

Pogoda

Nie daj się zaskoczyć pogodzie! Dzięki naszemu serwisowi będziesz zawsze na bieżąco. Aktualne informacje meteorologiczne dla Częstochowy.

Najnowsze artykuły