23.09.2017
Wszędzie taki sam
Od przyszłego roku dzieci ze szkół w mniejszych miejscowościach będą mogły korzystać z internetu 100 Mb/s na tych samych zasadach, co ich rówieśnicy z dużych miast. A wszystko to za sprawą przyjętej przez radę ministrów ustawy o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.
Projekt ustawy przewiduje stworzenie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (OSE). Będzie to publiczna sieć telekomunikacyjna, dzięki której szkoły podstawowe i ponadpodstawowe otrzymają bezpłatny dostęp do szybkiego Internetu wraz z usługami bezpieczeństwa sieciowego i teleinformatycznego oraz usługami ułatwiającymi dostęp do technologii cyfrowych.
Projekt ustawy jest konsekwencją przyjęcia przez rząd uchwały w sprawie realizacji Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej „100 Mega na 100-lecie”. Inicjatywa Ministerstwa Cyfryzacji – zakładająca zapewnienie wszystkim szkołom w Polsce możliwości bezpłatnego dostępu do szybkiego Internetu – wpisuje się w obchody 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 r. Będzie to także jeden z największych w skali Unii Europejskiej program dotyczący cyfryzacji szkół wchodzących w skład systemu oświaty.
Prace nad OSE w Ministerstwie Cyfryzacji (w których udział brał również MEN) toczą się od 2016 roku, od pierwszej w historii, przeprowadzonej przez MEN oraz MC, kompleksowej inwentaryzacji stanu dostępu do Internetu w jednostkach oświatowych, z której wynikało, że jedynie ok. 23 proc. z nich znajduje się w zasięgu sieci o przepustowości co najmniej 100 Mb/s. Jednocześnie ponad 40 proc. jednostek oświatowych korzysta z usług dostępu do Internetu o przepustowościach nieprzekraczających 10 Mb/s. Oznacza to, że większość jednostek oświatowych w Polsce nie ma możliwości efektywnego wykorzystywania w procesie kształcenia dostępnych w sieci technologii i zasobów cyfrowych. Brak powszechnego dostępu do szybkiego Internetu w szkołach stanowi zaś przeszkodę w budowie potencjału intelektualnego społeczeństwa oraz utrzymywania skutecznej przewagi konkurencyjnej gospodarki.
Zgodnie z projektem ustawy, OSE będzie siecią wirtualną, opartą na istniejącej lub planowanej infrastrukturze telekomunikacyjnej będącej własnością operatorów telekomunikacyjnych lub jednostek samorządu terytorialnego wykonujących działalność związaną z telekomunikacją (do której operator sieci OSE będzie musiał uzyskać dostęp). Projekt ustawy przewiduje również możliwość inwestowania w infrastrukturę telekomunikacyjną przez operatora sieci OSE, ale wyłącznie, jeśli będzie to niezbędne do zapewnienia jednostkom oświatowym dostępu do sieci OSE.
Operatorem OSE będzie podmiot wskazany w ustawie. Koszty funkcjonowania OSE zostaną pokryte ze środków budżetu państwa, przy czym podejmowane są działania na rzecz pozyskania środków na sfinansowanie nakładów inwestycyjnych w ramach unijnego Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.
Wprowadzenie OSE może wpłynąć na zmianę sposobu kształcenia uczniów i nauczycieli poprzez włączenie i powszechne wykorzystanie zasobów edukacyjnych dostępnych przez Internet. Sposób udostępnia i gromadzenia tych zasobów w sieci OSE zostanie opracowany przez MEN. Przyczyni się także do rozwoju nowych form kształcenia oraz kompetencji i umiejętności cyfrowych (w tym, wprowadzanej przez MEN od 1 września, w ramach nowej podstawy programowej, powszechnej nauki programowania od klasy 1 szkoły podstawowej). Przede wszystkim jednak wprowadzenie OSE wpłynie na wyrównanie szans edukacyjnych wszystkich uczniów w Polsce, w szczególności zamieszkujących tereny o niskiej gęstości zaludnienia i uczących się w szkołach o małej liczbie uczniów, dla których dostęp do wiedzy i nowoczesnych technologii jest podstawowym elementem podnoszenia ich potencjału edukacyjnego.
Świadczenie usług pierwszym szkołom planowane jest od 1 września 2018 r.