escort eskişehir escort izmit escort kıbrıs escort maraş eskişehir eskort izmit escort edirne escort
Antysmogowe płyty na torowisku

08.06.2021

Antysmogowe płyty na torowisku

Na torowisku pomiędzy al. NMP a dworcem PKS układane są specjalne płyty wykonane z betonu katalitycznego. Mają one spełniać rolę filtra powietrza. To pierwsze tego typu rozwiązanie zastosowane w naszym kraju. Przy tej okazji warto wspomnieć, że – jak zapewnia wykonawca – tramwaje powinny wrócić wraz z początkiem września.

– Częstochowa zwraca uwagę na ekologię oraz na to, żeby w mieście żyło się jak najlepiej i jak najbezpieczniej – mówi prezydent Krzysztof Matyjaszczyk. – Dlatego w ramach przebudowy linii tramwajowej dokonaliśmy kilku zmian na lepsze – dodaje.

Częstochowa, jako pierwsze miasto w całym kraju, zdecydowała się bowiem na nowatorskie rozwiązanie przy przebudowie linii tramwajowej. – Na odcinku około tysiąca metrów pojedynczego toru, a więc na 500 metrach torowiska, zostaną ułożone prefabrykowane płyty wykonane w technologii TX Active. Dzięki temu powstanie fotokatalityczna powierzchnia, która gwarantuje poprawę jakości powierza w centrum miasta – zapewnia Barbara Sobczyk, z-ca dyrektora kontraktu z firmy NDI. – Warto wspomnieć, że poza aspektem ekologicznym, mieszkańcy zyskają dodatkowy pas ruchu dla pojazdów uprzywilejowanych, takich jak karetka, straż pożarna, czy policja – zaznacza. Poza tym na innym odcinku śródmiejskim – od skrzyżowania ul. Jasnogórskiej z al. NMP – zostanie zainstalowane zielone torowisko o nawierzchni trawiastej. – Będzie to około 350 metrów torowiska – dodaje.

Płyty prefabrykowane były już wcześniej wykorzystywane, ale przy budowie elewacji czy chodników. – Podstawowym składnikiem płyty prefabrykowanej jest cement ekologiczny, której głównym producentem jest firma Górażdże – mówi Andrzej Bywalec, przedstawiciel firmy Conrai. – Głównym elementem działania biocementu, z którego płyty zostały wykonane, jest tlenek tytanu. To on jest czarodziejem, który sprawia, że najgorszy element smogu ulicznego, czyli tlenek azotu, jest wychwytywany – zapewnia. – Pod wpływem światła dziennego dochodzi do reakcji chemicznej. Tlenek azotu zostaje zamieniony w jony azotanu. Następnie pod wpływem reakcji z wodorotlenkami wapnia, które znajdują się na powierzchni płyty prefabrykowanej, dochodzi do zmiany w sole, które są bezpieczne. Pod wpływem deszczu wszystko spływa do kanalizacji. Dzięki temu neutralizujemy dużą część największego niszczyciela w smogu ulicznym, jakim jest tlenek azotu. To właśnie on powoduje różnego rodzaju schorzenia górnych dróg oddechowych – podsumowuje.

Jak zapewnia wykonawca, tramwaje powinny wrócić wraz z początkiem września. To właśnie wtedy linia tramwajowa ma być w całości przejezdna. Prace porządkowe mogą natomiast trwać do końca września.

  • kg
Najnowsze artykuły