Co dalej z częstochowskimi hybrydami?

16.11.2019

Co dalej z częstochowskimi hybrydami?

Częstochowę obiegła informacja, że MPK będzie musiało zwrócić 66 milionów złotych dofinansowania, które zostało przeznaczone na zakup autobusów hybrydowych z napędem gazowo-elektrycznym. Decyzja w tej sprawie wcale nie zapadła. – Prowadzimy rozmowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, które zmierzają do ugodowego rozwiązania zagadnień związanych z programem – podkreśla Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZDiT w Częstochowie. Jednocześnie MPK prowadzi działania, które mają pozwolić na to, aby do częstochowskiego taboru dołączyły inne ekologiczne pojazdy np. zeroemisyjne autobusy elektryczne.

Przypomnijmy, MPK – w ramach programu “Gazela”, którego celem była modernizacja miejskiego taboru oraz uzyskanie wymiernych ekologicznych efektów w systemie komunikacji miejskiej – otrzymało od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska niemal 66 milionów złotych na zakup 40 autobusów hybrydowych o napędzie gazowo-elektrycznym. Przetarg na ich stworzenie i dostarczenie wygrała firma Lider Trading Sp. z o.o. z Warszawy, producent autobusów marki Solbus. To właśnie ona wyprodukowała i dostarczyła 25 autobusów krótkich, 12-metrowych oraz 15 autobusów przegubowych 18-metrowych. Za te pierwsze MPK zapłaciło 37, 5 mln zł, za drugie natomiast 28 mln 350 tys. zł.

Zakup autobusów z napędem gazowo-elektrycznym był projektem pionierskim w skali kraju. Wprawdzie same hybrydy, czyli pojazdy o więcej niż jednym systemie napędu, nie są już niczym niezwykłym, bo po polskich miastach jeżdżą, np. autobusy spalinowo-elektryczne, ale Częstochowa jako pierwsza wprowadziła w Polsce – na taką skalę – autobusy z napędem gazowo-elektrycznym.

Autobusy długo jednak nie pojeździły po częstochowskich ulicach. Powód? Jeden z pojazdów zapalił się. Kierowca w porę zareagował i nikomu nic się nie stało. Pojazdy nie mogły zostać odesłane w ramach gwarancji, bo firma Lider Trading splajtowała i ogłosiła upadłość.

W efekcie pojawiły się doniesienia mówiące o tym, że MPK będzie musiało zwrócić 66 milionów złotych dofinansowania. Decyzja w tej sprawie wcale nie zapadła. – Obie strony projektu – NFOŚiGW oraz MPK w Częstochowie – są w partnerskich relacjach i prowadzą stałe negocjacje, które zmierzają do ugodowego rozwiązania zagadnień związanych z programem – podkreśla Maciej Hasik, rzecznik prasowy MPK w Częstochowie. – Ma ono polegać na tym by główny zamysł, który przyświecał pomysłodawcom został spełniony – czyli osiągnięcie efektu ekologicznego i rzeczowego. By tak się stało MPK poprzez wykonanie szeregu badań i analiz przez kilkanaście ostatnich miesięcy szukał rozwiązań we współpracy ze specjalistami z całej Polski, które by w tym pomogły – wyjaśnia. Dzięki temu rozpoczęła się współpraca z firmą Autosan, która opracowuje rozwiązania pozwalające na wprowadzenie takich modyfikacji do napędu i innych układów częstochowskich autobusów hybrydowych, które pozwolą na ich bezpieczną eksploatację w najbliższym czasie. – Do końca roku powinny się zakończyć pierwsze testy, które dadzą odpowiedź, kiedy byłoby to możliwe. Jednocześnie MPK prowadzi działania, które pozwolą w najbliższej przyszłości na to by do taboru autobusowego częstochowskiego MPK dołączyły inne ekologiczne pojazdy np. zeroemisyjne autobusy elektryczne – podsumowuje Maciej Hasik.

  • Katarzyna Gwara
Najnowsze artykuły