Częstochowskie uczelnie w rankingu „Perspektywy”

01.07.2022

Częstochowskie uczelnie w rankingu „Perspektywy”

Wkrótce tegoroczni maturzyści staną przed trudnym wyborem dalszej drogi kształcenia. Przed podjęciem ostatecznej decyzji, warto zerknąć na ranking najlepszych uczelni akademickich, który został opublikowany przez portal „Perspektywy”. Jak w nim wypadły częstochowskie uczelnie?

Fundacja Edukacyjna „Perspektywy” co roku przygląda się przeróżnym aspektom funkcjonowania polskich uczelni, starając się przed wszystkim uczynić wybór szkoły wyższej, czy kierunku nieco łatwiejszym. Publikuje tak naprawdę nie jeden, a cztery rankingi   –  Ranking Uczelni Akademickich, Ranking Uczelni Niepublicznych, Ranking Publicznych Uczelni Zawodowych i Ranking Kierunków Studiów.

Wśród uczelni pedagogicznych Uniwersytet Jana Długosza znalazł się na 1 miejscu. Tuż za nim były Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (2 miejsce) i Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie (3 miejsce). W zeszłorocznym rankingu tego typu szkół UJD był na 3 miejscu; w 2021 roku z kolei – na 2.

Całkiem nieźle w swojej kategorii wypadła też nasza uczelnia techniczna. Politechnika Częstochowska uplasowała się na 8 pozycji – ex aequo z Politechniką Krakowską i Politechniką Lubelską. Warto odnotować, że PCz została oceniona wyżej niż np. Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie czy Wojskowa Akademia Techniczna oraz politechniki w ośrodkach pod różnymi względami porównywalnymi z Częstochową – czyli Białymstoku, Kielcach, Rzeszowie, Opolu, Bydgoszczy i Koszalinie.

W ogólnym rankingu – czyli rankingu uczelni akademickich – pierwsze miejsce zajął Uniwersytet Warszawski, a zaraz za nim uplasował się Uniwersytet Jagielloński. Politechnika Częstochowska w tym zestawieniu została sklasyfikowana na 32 pozycji (awans z zeszłorocznego 38 miejsca). Z kolei UJD zajął miejsce w siódmej dziesiątce (miejsca 61–70).

Ranking Perspektyw uwzględnia siedem kryteriów: prestiż, absolwenci na rynku pracy, potencjał naukowy, efektywność naukową, potencjał naukowy, innowacyjność i umiędzynarodowienie. Na czele kapituły stoi prof. Michał Kleiber. Efekty jej prac są także rodzajem kompasu dla samych uczelni – wskazują, co udało im się już osiągnąć, co należy ulepszyć, na czym skupić wysiłki, w jaki wymiar działania uczelni co inwestować. Ranking jest jednym z najbardziej rozbudowanych rankingów edukacyjnych na świecie.

Pełne wyniki oraz szczegółowe informacje na temat przyjętej przy ocenie szkół metodologii można znaleźć na portalu „Perspektywy”.

  • kg
Najnowsze artykuły