04.11.2017
Dowód osobisty na komórce
Czasy wypchanych dokumentami portfeli mogą odejść w zapomnienie. Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło bezpłatną aplikację na smartfona – mObywatel. Ma ona ułatwić błyskawiczny dostęp do dokumentów. Pierwszą dostępną w niej usługą jest mTożsamość – wystarczy nam komórka, aby pokazać nasz dowód osobisty.
Jak to działa?
Rozwiązanie może przydać się w codziennych sytuacjach – choćby takich, jak stłuczka samochodowa. Jej uczestnicy w kilkanaście sekund będą mogli wymienić się informacjami potrzebnymi do rozwiązania sprawy. I ujawnią tylko tyle danych, ile wymaga sytuacja.
Za pomocą mTożsamości bowiem potwierdzimy swoją tożsamość w kontaktach z innymi obywatelami. Podczas przykładowej stłuczki samochodowej wyświetlimy swoje dane na ekranie telefonu, a następnie przekażemy je drugiej osobie – na telefon. Wtedy też automatycznie pobierzemy i zapiszemy w swoim telefonie jej dane, ale pod warunkiem, że obaj uczestnicy stłuczki będą użytkownikami aplikacji mObywatel. Wymiana danych jest chroniona certyfikatem wydanym przez Ministerstwo Cyfryzacji.
O czym warto pamiętać?
Aplikacja jest bezpłatna i może z niej skorzystać każdy, kto jest pełnoletni i ma: ważny dowód osobisty, profil zaufany (eGo), smartfon z systemem operacyjnym Android w wersji 6.0 (lub nowszej) wyposażony w Bluetooth i aparat fotograficzny, aktywną aplikację mObywatel, połączenie z internetem.
mTożsamość korzysta z aktualnych danych (znajdujących się w rejestrach państwowych) takich jak: imię, nazwisko, data urodzenia, numeru PESEL, czyli danych z rejestru PESEL oraz zdjęcia, terminu ważności, numeru dowodu, informacji, kto wydał dokument – czyli danych z Rejestru Dowodów Osobistych. I właśnie te dane możemy w każdej chwili wyświetlić na ekranie swojego smartfona.
Natomiast przekazać komuś lub pobrać od kogoś (z telefonu na telefon) możemy tylko część z nich i są to: imię i nazwisko, zdjęcie i numer dowodu oraz informację, kto go wydał.
O czym trzeba pamiętać?
Dzięki mTożsamości sprawdzimy tożsamość i wymienimy się danymi bez spisywania, skanowania czy fotografowania dowodu osobistego. Trzeba jednak pamiętać, że wymienimy się danymi tylko z innymi użytkownikami aplikacji mObywatel. mTożsamośćnie zastąpi też dowodu osobistego w banku, urzędzie, podczas kontroli drogowej lub przekraczania granicy.
Ze względów bezpieczeństwa dane zapisane w telefonie są zaszyfrowane i podpisane certyfikatem wydanym przez Ministerstwo Cyfryzacji. Certyfikat potwierdza również autentyczność danych. Dostajemy go przy aktywacji aplikacji – jest przypisany do użytkownika i jego telefonu. Dostęp do danych jest zabezpieczony hasłem dostępu, które wybieramy przy aktywacji aplikacji.
Wiarygodność danych innej osoby potwierdza status certyfikatu. Zobaczymy go podczas wymiany danych oraz w historii pobranych danych. Dodatkowo możemy sprawdzić aktualność certyfikatu online. Trzeba pamiętać, że dane, które pobieramy od innego użytkownika za pomocą mTożsamości, podlegają przepisom o ochronie danych osobowych, dóbr osobistych i prywatności. To oznacza, że nie możemy ich publikować ani udostępniać innym osobom.
Anna Streżyńska, szefowa Ministerstwa Cyfryzacji, podkreśla, że resort pracuje nad tym, aby wkrótce w aplikacja pojawiła się usługa mPrawo Jazdy.
Zgubiłeś dowód? Zgłoś to!
Twój dowód zaginął lub został uszkodzony? Ktoś ci go ukradł? Zgłoś to jak najszybciej w urzędzie gminy albo przez internet. Po zgłoszeniu urzędnik unieważni twój dowód.
W urzędzie:
– zbierz wszystkie potrzebne dokumenty (formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego – wydrukuj albo poproś o niego w urzędzie, a następnie wypełnij, dowód osobisty – jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu, inny dokument tożsamości, na przykład paszport – jeśli go masz)
– złóż formularz w urzędzie gmin
– złóż wniosek o nowy dowód
Urzędnik od razu unieważni twój dowód osobisty. Dostaniesz zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu. Zatrzymaj je – może się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące. Zaświadczenie, które dostaniesz od urzędnika, nie jest dokumentem tożsamości.
Przez internet:
Jeśli chcesz zgłosić utratę albo uszkodzenie dowodu osobistego przez internet – potrzebujesz profilu zaufanego (eGo). Pozwala on potwierdzić twoją tożsamość. Chodzi o to, żeby nikt nie mógł się pod ciebie podszyć.
Krok po kroku:
- wejdź na stronę www.obywatel.gov.pl w zakładki dokumenty i dane osobowe/zgłoś utratę albo uszkodzenie dowodu osobistego (unieważnienie dowodu osobistego)/przez internet.
- kliknij przycisk Wyślij zgłoszenie,
- zaloguj się na swój profil zaufany,
- wybierz, co chcesz zgłosić – utratę lub uszkodzenie dowodu, jeśli zgłaszasz uszkodzenie, a urząd nie otrzymał jeszcze twojego dowodu – wybierz sposób, w jaki dostarczysz go do urzędu, nie musisz wybierać urzędu, który przyjmie twój wniosek – system wyświetli adresata (urząd, który wydał twój dowód),
- odpowiedz, czy i w jaki sposób chcesz otrzymać zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu,
- sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie,
- wyślij zgłoszenie.
Wyświetli się komunikat, że zostało wysłane. Dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP). Jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu – zanieś dowód do urzędu albo wyślij pocztą. Teraz będziesz potrzebować nowego dowodu – złóż wniosek o jego wydanie.
Od razu po otrzymaniu zgłoszenia urzędnik unieważni twój dowód osobisty. Jeśli chcesz otrzymać zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu, zaznacz to w formularzu. Możesz je odebrać w urzędzie, otrzymać pocztą lub przez internet. Zatrzymaj zaświadczenie – może się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące. Zaświadczenie, które dostaniesz od urzędnika, nie jest dokumentem tożsamości.
Informacje dodatkowe
Jeżeli twój dowód zaginął albo ktoś ci go ukradł – zgłoś to w swoim banku. Dzięki temu zadbasz o swoje bezpieczeństwo i ochronisz się przed oszustami. Bank przekaże informację o utracie dowodu innym bankom, operatorom komórkowym i wielu różnym firmom.