Drogi lokalne. Które przejdą metamorfozę?

16.02.2019

Drogi lokalne. Które przejdą metamorfozę?

47 mln złotych zamierza wydać Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie na związane z infrastrukturą drogową zadania lokalne. Zakres inwestycji będzie obejmować między innymi budowę i przebudowę dróg, dostosowanie sygnalizacji świetlnych do wymogów prawnych, nowe oświetlenie, a także budowę i przebudowę chodników oraz miejsc parkingowych.

 

Program budowy i przebudowy ulic oraz dróg lokalnych (ok. 31 mln zł) zakłada w tym roku  m.in.:
– budowę ul. Różanej (podpisana umowa na wykonanie prac budowlanych),

– przebudowa drogi bocznej od ul. Zaciszańskiej (podpisana umowa wykonawcza),

– budowę ul. Artyleryjskiej (zadanie dwuletnie),

– przebudowę i rozbudowę ul. Łódzkiej (zadanie dwuletnie)

– przebudowę ul. Sikorskiego (w realizacji – zakończenie prac latem)

– rozbudowę ul. Boya – Żeleńskiego (przed przetargiem).

 

Przygotowanie dokumentacji przyszłościowej dla planowanych zadań drogowych (z budżetem ok. 1,6 mln zł), obejmuje z kolei następujące inwestycje:
– budowa ul. Obrońców Westerplatte (podpisana umowa na wykonanie projektu),

– przebudowa ul. Mirowskiej (podpisana umowa na wykonanie projektu),

– rozbudowa ul. Narcyzowej (podpisana umowa na wykonanie projektu),

– przebudowa ul. Lwowskiej (przed przetargiem na dokumentację)

– budowa ul. Sosnowieckiej (przed przetargiem na dokumentację),

– budowa łącznika Żyznej i Wirażowej (przed przetargiem na dokumentację)

– budowa połączenia Korfantego z Bugajską (przed przetargiem na dokumentację).

Poza tym ma zostać przebudowany most nad rzeką Wartą w ul. Zawodziańskiej. – MZDiT zabezpieczył tu wkład własny (ok. 4,9 mln zł) w inwestycję, o dofinansowanie której aplikuje z subwencji ogólnej budżetu państwa (realizacja zadania do końca roku) – mówi Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZDiT. W sumie na inwestycje „mostowe” zarezerwowano 5,2 mln zł.

Z kolei w zadaniach związanych z odwodnieniem miasta (2,6 mln zł) znalazła się budowa odwodnienia ulicznego w ul. Złotej (przed przetargiem). Inwestycja ma być kontynuowana w ramach programu budowy i przebudowy dróg w latach 2020-2021. – Na pozostałe inwestycje, obejmujące dostosowanie sygnalizacji świetlnej do wymogów prawnych, inwestycje oświetleniowe czy program budowy i przebudowy chodników oraz miejsc parkingowych MZDiT przeznaczy w tym roku ok. 6,1 mln zł, w sumie wyda więc – według obecnych zapisów w budżecie miasta i zarządu dróg – ok. 47 mln zł na związane z infrastrukturą drogową zadania lokalne – wylicza Maciej Hasik.

 

Oprócz tego miasto będzie rozpoczynać lub finalizować realizację strategicznych drogowych inwestycji miejskich z udziałem środków unijnych. – Mowa tutaj o przebudowach DK-1 (na odcinku od alei Jana Pawła II do ul. Rakowskiej) i DK-46 (ulice: Główna i Przejazdowa wraz z budową nowej drogi – obejścia kościoła św. Barbary do ul. Pułaskiego) czy trwającej już w terenie budowie węzłów przesiadkowych przy dworcach kolejowych (wraz z przebudową układów drogowych wokół nich) – podsumowuje Maciej Hasik. W połowie roku sfinalizowana zostanie inwestycja związana z odwodnieniem Kiedrzyna. Łączna wartość tylko tych czterech zadań ze wsparciem UE to blisko 360 mln zł.

  • Katarzyna Gwara
Najnowsze artykuły