Elektroniczna ewidencja VAT także dla mikrofirm

01.01.2018

Elektroniczna ewidencja VAT także dla mikrofirm

Obowiązkiem prowadzenia elektronicznej ewidencji VAT objęte są już średnie i duże przedsiębiorstwa. Od 1 stycznia 2018 r. wymóg ten będzie dotyczył również mikrofirm.

Rząd rozszerza stosowanie tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego. Od 1 stycznia informacje o VAT w formie elektronicznej będą już przekazywać wszyscy przedsiębiorcy, również ci prowadzący jednoosobową działalność. Dane znajdujące się na fakturach VAT (dotyczące m.in. zakupów i sprzedaży) będą oni ewidencjonować w Jednolitym Pliku Kontrolnym (w formie tabelki) i następnie elektronicznie wysyłać do urzędów skarbowych. Trzeba je będzie przekazać fiskusowi w przesłanym co miesiąc JPK. Nawet jeśli rozliczamy się kwartalnie.

Dane będą na bieżąco analizowane przez urzędników skarbówki. W razie stwierdzenia nieprawidłowości firma może zostać skontrolowana. Dzięki temu fiskus będzie sprawniej weryfikował dane, bo do tej pory urzędnicy potrzebowali mnóstwo czasu, aby przeanalizować wszystkie dokumenty, niekiedy trwało to całe tygodnie, co – niestety – często wpływało na bieżącą działalność firmy.

Jak zaznaczyliśmy informacje takie przekazują już średnie i duże przedsiębiorstwa. Teraz kolej na mikrofirmy, czyli te, które zatrudniają do 10 osób (lub mają 2 mln.obrotów lub 2 mln.euro aktywów). Z jednym zastrzeżeniem, że dotyczy to przedsiębiorców, którzy składają deklaracje VAT-7 lub VAT-7 K. Pierwszy plik JPK firmy będą musiały wysłać do 26 lutego 2018 roku, a następne do 25. dnia każdego miesiąca. Mateusz Morawiecki jest przekonany, że rozszerzenie stosowania Jednolitego Pliku Kontrolnego także na mikrofirmy przyczyni się do dalszego ograniczania wyłudzeń podatku VAT, a tym samym zwiększy wpływy do budżetu.

  • df
Najnowsze artykuły