Galeria Jurajska: blisko 7,2 mln klientów w 2018 roku

10.01.2019

Galeria Jurajska: blisko 7,2 mln klientów w 2018 roku

Rekordowa liczba blisko 7,2 mln klientów, rosnące obroty i nowe inwestycje. Pomimo wejścia w życie ustawy o zakazie handlu w niedzielę i święta Galeria Jurajska zakończyła 2018 rok na mocnym plusie.

Rekordowa liczba klientów

2018 rok okazał się być rekordowy dla Galerii Jurajskiej.  Od stycznia do grudnia największe w Częstochowie centrum handlowe odwiedziło blisko 7,2 mln klientów! Aż o ćwierć miliona więcej niż w tym samym okresie przed rokiem i o ponad pół miliona więcej niż 2016 roku.

To także jeden z nielicznych obiektów w Polsce, który w 2018 roku oparł się wyzwaniom, jakie podyktował rynek, a które wynikały z wejścia w życie ustawy o zakazie handlu w niedziele i święta. Podczas kiedy galerie w całym kraju notował w 2018 roku średni spadek rzędu 3 proc., Jurajska zanotowała blisko 3 proc. wzrost klientów.

– Ten rok był wyzwaniem i wielką niewiadomą, ale bardzo mocna pozycja Galerii Jurajskiej na regionalnym rynku pozwoliła nam na utrzymanie zwyżkowego trendu na bardzo stabilnym poziomie. Co więcej, udało się nam osiągnąć także kilka spektakularnych frekwencyjnych sukcesów w ciągu roku, których nie notowaliśmy w latach ubiegłych – mówi Roman Bugajczyk, dyrektor Galerii Jurajskiej.

Obroty na plus. Przez ofertę?

Ale nie tylko footfall w 2018 roku był na plusie, także obroty galerii. Miniony rok Jurajska kończy z ponad 5-procentowym wzrostem obrotów, podczas kiedy wskaźniki dla całego rynku mówią o zaledwie 2,2-procentowym wzroście – podaje Retail Institute.

– Nasi  najemcy zarabiają, a w 2018 roku odnotowali jeszcze lepsze wyniki finansowe i to przy niższej dynamice sprzedaży obserwowanej na polskim rynku zwłaszcza przez sieci odzieżowe. Wpływ na to miała zarówno dobrze skrojona i dopasowana do regionalnego rynku oferta, jak również powiększenie się zasięgu oddziaływania galerii – mówi Roman Bugajczyk.

100 proc. najmu!

I faktycznie, oferta Galerii Jurajskiej w 2018 roku była jednym z jej najmocniejszych atutów. W listopadzie galeria ogłosiła, że jest już w 100 proc. wynajęta, a jej oferta domyka się liczbą 200 sklepów. To dziś jedno z nielicznych centrów handlowych w województwie śląskim z kompletem najemców.

Sukces ten to przede wszystkim zasługa znaczących zmian na mapie najemców. Tylko od stycznia do grudnia w galerii pojawiło się aż 11 nowych najemców, w tym m.in. Femestage, Mihiderka, Bobby Burger, Strefa Sushi, Bon Apetito, Pepco, X-Zone czy Jack&Jones. W procesie rekomercjalizacji galeria przedłużyła aż 22 umowy z dotychczasowymi najemcami.

Aż 24 partnerów biznesowych Jurajskiej w 2018 roku zmodernizowało swoje sklepy, z czego aż 12 powiększyło swoje lokale handlowe. W tym gronie znaleźć można m.in. Bajkowy Labirynt, Cropp, House i Sinsay. Trzy ostatnie marki należące do LPP SA wynajęły dodatkowo 570 m kw.  14 marek zdecydowało się na relokację.

– To był rok dużych zmian w ofercie, a także rok umacniania jej. Dzięki konsekwentnie realizowanej strategii komercjalizacji udało się nam wzbogacić zarówno kluczową dla nas ofertę modową, jak również ofertę rozrywkową, zwłaszcza o nowoczesny kids play oraz kolejne restauracje, także z segmentu casual dining – mówi Anna Borecka-Suda, leasing manager Galerii Jurajskiej.

– Fakt, że coraz więcej marek interesuje się naszą galerią, a dotychczasowi najemcy decydują na rozwój działalności poprzez np. powiększenie lokalu lub wprowadzenie nowego konceptu, pokazuje, że jesteśmy przestrzenią, w której dostrzega się ogromny potencjał – dodaje.

Jurajska wciąż inwestuje w siebie

Ale spore zmiany zaszły nie tylko w ofercie galerii, także w jej wnętrzach. W 2018 roku galeria zrealizowała aż 12 inwestycji o różnej skali, które zmieniły przestrzeń wewnątrz obiektu oraz stworzyły nowe „trzecie miejsca” na terenie galerii oraz na zewnątrz.

W czerwcu Jurajska oddała do użytku miejski ogród nad bulwarami Warty. Mającą 8,5 tys. m kw. przestrzeń wypoczynkowo-rekreacyjną wypełniono 2 placami zabaw, alejkami i liczącą sobie 1300 m ścieżką nad rzeką. W październiku z kolei oddano zmodernizowane wejście główne do obiektu z mającą 11,5 m wysokości ścianą wodną i 6,5- metrowym zegarem oraz nową strefą wypoczynkową.

W galerii powstał także mający 60 miejsc postojowych nowy parking zewnętrzny, a także poczekalnia wzorowana na wnętrzu autobusu. Zmiany zaszły także na poziomie +2 galerii. Zmodernizowano tam aleję wymieniając m.in. posadzkę oraz wstawiając nowe meble. Nowe wyposażenie pojawiło się także na poziomie +3.

– Przestrzeń galerii ewoluuje i dopasowuje się do oczekiwań, jakie dziś względem obiektów handlowi mają konsumenci. Staramy się jednocześnie podnosić komfort w przestrzeni zakupowej, jak również adaptować nowe trendy zapewniające doświadczenie poza zakupowe – mówi Bugajczyk.

– W efekcie stopniowo przekształcamy się w galerię społecznościową, w której można zrobić udane zakupy w 200 sklepach, ale jednocześnie można także bawić się, wypoczywać, spotykać ze znajomymi czy spędzać w ciekawy sposób niedziele. Tę ostatnia rozrywkę zapewnia rozwijana od końca 2018 roku koncepcja centrum niedzielnej rozrywki – dodaje.

15 akcji marketingowych w 12 miesięcy

Jak podkreślają przedstawiciele galerii, wpływ na ruch na pasażu oraz obroty miały także udane projekty marketingowe. W 2018 roku zrealizowano tu aż 15 wydarzeń specjalnych oraz serię akcji prosprzedażowych, w tym loterię i noc zakupów.

W 2018 roku galeria z eventami wyszła także po raz pierwszy poza obiekt, organizując je na nowej infrastrukturze – bulwarach Warty oraz parkingu. W czerwcu galeria zorganizowała otwarcie bulwarów z 50 atrakcjami plenerowymi. We wrześniu z kolei na pożegnanie lata zorganizowano drugi event, tym razem z 40 atrakcjami.

9. urodziny galerii z kolei zorganizowane były wewnątrz galerii – pokazy mody, stand up Andrzeja Grabowskiego oraz na zewnątrz, gdzie stanęła olbrzymia scena, na której zagrała Sylwia Grzeszczak i Mezo, a także lokalne zespoły wyłonione podczas castingu. W koncercie udział wzięło blisko 2 tys. widzów.

– Nowa infrastruktura stworzyła nam w 2018 roku nowe możliwości poszerzając spektrum naszej aktywności eventowej. To kierunek, który będziemy w najbliższych latach rozwijać, niejako wychodząc z wydarzeniami do mieszkańców. Miniony rok pokazał nam, że jest to działanie niezwykle skuteczne, przekładające się nie tylko na wizerunek, ale przede wszystkim footfall – mówi Violetta Dziubin-Łuszczyk, marketing manager Galerii Jurajskiej.

Plany na 2019? Sporo

Galeria Jurajska ma także ambitne plany na ten rok. Na poziome + 2 pojawi się nowa aranżacja pasaży, a także nowa aranżacja sufitów. Kontynuowana będzie także wymiana posadzki. Modernizację czekają także wejścia na z parkingu z poziomu +1 i +2.

W planach jest stworzenie także nowego parkingu na 130 samochodów oraz nowa aranżacja wejścia od strony bulwarów Warty. Powstaną także m.in. nowe miejsca postojowe dla rowerzystów. W planach są także nowe otwarcia, w tym m.in. sklepów Mango i Guess.

  • oprac. Katarzyna Gwara
Najnowsze artykuły