escort eskişehir escort izmit escort kıbrıs escort maraş eskişehir eskort izmit escort edirne escort
Hybryda po modyfikacji

01.06.2020

Hybryda po modyfikacji

Częstochowskie hybrydy zostają przywrócone do życia. To znaczy… na razie tylko jedna. Pojazd przeszedł już modyfikację, która jest efektem współpracy MPK z firmą Autosan z Sanoka. Zmiany w układzie technicznym i ustawieniach mają pozwolić na bardziej komfortową i bezpieczną eksploatację. Jak na razie autobus będzie przechodził dwutygodniowe testy. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, a MPK dojdzie do porozumienia z NFOŚiGW, Autosan ma zająć się przeróbkami kolejnych hybryd.

Przypomnijmy, w ramach programu “Gazela”, którego celem była modernizacja miejskiego taboru oraz uzyskanie wymiernych ekologicznych efektów w systemie komunikacji miejskiej – MPK otrzymało od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska niemal 66 milionów złotych na zakup 40 autobusów hybrydowych o napędzie gazowo-elektrycznym. Przetarg wygrała firma Lider Trading Sp. z o.o. z Warszawy, producent autobusów marki Solbus. Zakup autobusów z napędem gazowo-elektrycznym był projektem pionierskim w skali kraju. Pojazdami długo się jednak nie nacieszyliśmy – w jednym z nich doszło do usterki, autobus spłonął. W efekcie wszystkie hybrydy zostały wycofane z eksploatacji. Ich naprawienie w ramach gwarancji nie było możliwe, bo firma, która je wyprodukowała, upadła.

MPK chcąc uniknąć zwracania dotacji prowadziło negocjacje z NFOŚiGW. Teraz ugodowe załatwienie sprawy wydaje się bardziej prawdopodobne. Jedna z hybryd przeszła modyfikację, która jest efektem współpracy częstochowskiego MPK z firmą Autosan z Sanoka. Zmiany w układzie technicznym i ustawieniach mają pozwolić na bardziej komfortowe i bezpieczne eksploatowanie floty. – Po pozytywnym przejściu testów, Autosan zajmie się kolejnymi pojazdami – zapowiada prezydent Krzysztof Matyjaszczyk. – Modyfikacja pojazdu była nie lada wyzwaniem. Przypomnijmy, że przed laty tylko dwa miasta podjęły rękawice i chciały zrealizować nowatorski projekt związany z wprowadzeniem do swojej floty autobusów z napędem gazowo-elektrycznym Ostatecznie tylko jedno z nich – Częstochowa – zrealizowało kontrakt. Później nastąpiły różnego rodzaju problemu, łącznie z upadkiem firmy, która zajmowała się serwisowaniem pojazdów. Przez lata czekaliśmy na to, kto ten projekt będzie w stanie podnieść, dokończyć i spełnić wymagania zawarte w kontrakcie. Mam nadzieję, że wreszcie nadszedł ten moment i będziemy mogli cieszyć się z ulepszonych, ekologicznych pojazdów – podkreśla prezydent.

Częstochowska hybryda nie przeszła drastycznej metamorfozy. Niewymagane są nawet żadne zmiany homologacyjne. – Częstochowska hybryda była ekologiczna, bo była napędzana gazem, ale producent chciał iść o krok dalej i obniżyć zużycie gazu o 30% w stosunku do normalnych autobusów gazowych – wyjaśnia Eugeniusz Szymonik, prezes firmy Autosan. – Cel ten można było osiągnąć wyłącznie za pomocą hybrydy. Rozwiązanie to było hiper nowoczesne, zwłaszcza na tamte czasy. Dziś na świecie jest siedem liczących się firm, które produkują autobusy: Mercedes, Man, Scania, Volvo, Iveco, Solaris i Autosan. My z tego towarzystwa jesteśmy najmniejsi i najstarsi, ale mamy ogromne doświadczenie. Dlatego też podjęliśmy się zadania związanego z modyfikacją hybrydowego autobusu – dodaje prezes firmy Autosan. Jego zdaniem poprzednia hybryda była obciążona błędem. – Zastosowano w niej z jednej strony kondensatory, a z drugiej silnik agregatowy. Przypominam, że autobusy były projektowane pięć lat temu, więc zastosowane rozwiązania były mocno nowatorskie. W praktyce okazało się, że te elementy nie współpracują ze sobą. Zastąpiliśmy więc kondensatory i potężny transformator, który z nimi współpracował, jednym pakietem baterii. Zmienione zostało również oprogramowanie. W tej chwili nie ma możliwości, aby ta hybryda nie pracowała w sposób odpowiedni i bezpieczny. Baterie powinny wystarczyć co najmniej na 12 lat bezawaryjnej eksploatacji – zapewnia Eugeniusz Szymonik. Co istotne, wprowadzono również pewne modyfikacje związane z „dźwiękami” emitowanymi przez pojazd. Teraz możliwe będzie zastosowanie trybu cichego. Jak na razie pojazd będzie przechodził dwutygodniowe testy. Jeśli wypadną one pomyślnie, hybryda latem wyjedzie na trasę z pasażerami. Po testach też określone zostaną ostateczne koszty jednostkowego wprowadzenia modyfikacji.

Później, jeśli MPK dojdzie do porozumienia z NFOŚiGW, Autosan ma zająć się przeróbkami kolejnych pojazdów. Na początku zmodyfikowane zostaną wyłącznie autobusy krótkie. – Modyfikacja hybryd wraz z planowanym uzupełnieniem taboru o kilkanaście autobusów elektrycznych w ramach osobnego zamówienia, jest jednym z elementów, o który mają opierać się założenia ugody pomiędzy MPK i NFOŚGiW w zakresie rozliczenia programu Gazela. Obie strony pracują nad jej ostatecznym kształtem – podsumowuje Maciej Hasik, rzecznik prasowy MPK w Częstochowie.

  • Katarzyna Gwara
Najnowsze artykuły