escort eskişehir escort izmit escort kıbrıs escort maraş eskişehir eskort izmit escort edirne escort
Kolejne lato z COVIDem – jak to wpłynie na rynek używanych samochodów?

07.04.2021

Kolejne lato z COVIDem – jak to wpłynie na rynek używanych samochodów?

W tym roku – bez względu na to, jaki przekaz płynie z mediów – lato też upłynie nam pod znakiem pandemii. A ta wpływa nie tylko na sposób spędzania wolnego czasu, ale na absolutnie każdą dziedzinę życia. Jakie zmiany mogą nas czekać na rynku używanych samochodów?

Większość już nastąpiła
Najwyraźniejsze ze zmian mamy już prawdopodobnie za sobą – niestety odrodził się zwyczaj sprzedawania byle bubla, bo pojawiła się potrzeba uniezależnienia od transportu zbiorowego. W tym roku ten trend wydaje się odrobinę słabnąć, ale nadal raporty z carVertical pokazują, że na rynku jest sporo aut, których stan techniczny i historia pozostawiają naprawdę wiele do życzenia. Powypadkowe złomy, auta z praktycznie pewną manipulacją przy liczniku, takie, których ceny są zdecydowanie zawyżone w stosunku do realnej wartości – pod wieloma względami przypomina to najgorsze lata w polskich komisach.

Jednocześnie te serwisy, które działały uczciwie, też już w dużej mierze dostosowały się do pandemicznych warunków. Czasem oferta została rozbudowana o auta z niższych klas, czasem doszła usługa dostarczenia auta pod drzwi, a przynajmniej oględzin wideo. Te zmiany zostały już wprowadzone i w tym roku najwyżej zdecydują się na nie kolejni gracze, ale to już nie będzie rewolucja.

Jakby nie ma czego sprzedawać w salonach
Możemy spodziewać się dalszego wzrostu zainteresowania używanymi samochodami. Po części jest to oczywiście zasługa komisów, które są w stanie zapewnić odpowiednią jakość obsługi, po części tego, że portfele nie robią się grubsze, ale jest też w tym trzecia zmienna, czyli osłabienie salonów. I nie chodzi o to, że ich oferta nie przystaje do rzeczywistości (tak, wspaniałe auta elektryczne, które zimą w Warszawie przejadą 60 kilometrów i z braku ładowarki staną w polu), ale o to, że ze względu na problemy z dostępnością części, po prostu często nie mają czego sprzedawać.

Na nowy samochód czeka się wiele miesięcy, cena jest wysoka (i rośnie), a do jakości obecnie produkowanych pojazdów można mieć naprawdę sporo zastrzeżeń. Serwisy takie jak BestVIN są coraz częściej odpytywane o auta z wyższych klas. Badań na to nie ma, ale można się spodziewać, że zamiast kupić salonowego średniaka, wiele osób za tę samą cenę woli kupić auto premium sprzed kilku lat. I ta tendencja też w tym roku najprawdopodobniej z nami zostanie.

Tanie daily na topie
W rynku samochodów osobowych przewagę odzyskują względnie małe i tanie pojazdy. Oczywiście, że na rynku nowych zostaliśmy zasypani dziwacznymi crossoverami, ale wśród używanych znów na czoło wysunęły się kompakty, hatchbacki i tym podobne konstrukcje: coś, co pozwoli dojechać do pracy bez oglądania się na transport zbiorowy. To naprawdę wyraźna tendencja, choć czasem analitycy jej nie dostrzegają, bo maskuje ją ogólny wzrost zainteresowania używanymi autami. W tym roku jednak na pewno nie będzie już aż tak dynamicznych zmian. Oszczędności kupujących się skończyły, rynek używanych samochodów też jest już mocno przebrany. Trend prawdopodobnie się więc zachowa, ale już bez tak radykalnego przebiegu.

Gdyby tak jeszcze w tym wszystkim większy nacisk został położony na jakość kupowanych aut, to sytuacja długofalowo mogłaby się naprawdę ciekawie rozwinąć, ale niestety akurat tego jednego w statystykach nie widać.

  • KM
Najnowsze artykuły