Koncert pasyjny w Filharmonii Częstochowskiej

08.04.2022

Koncert pasyjny w Filharmonii Częstochowskiej

Filharmonia Częstochowska zaprasza na Misterium Pasyjne. Melomani usłyszą takie utwory, jak: James MacMillan „Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu – kantata na chór i smyczki”, a także „Die Kunst der Fuge” Jana Sebastiana Bacha.

Koncert pasyjny odbędzie się w piątek, 8 kwietnia, o godzinie 19.00. Na scenie wystąpią orkiestra i chór Filharmonii Częstochowskiej pod batutą Andrzeja Kosendiaka. Koncert poprowadzi Adam Klocek. Za recytacje odpowiedzialny będzie natomiast ks. Mikołaj Węgrzyn.

Pasyjna kantata MacMillana powstała w 1959 roku na zamówienie telewizji BBC, ponad 200 lat po pierwszym wykonaniu „Siedmiu ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” Josepha Haydna. Utwór współczesnego szkockiego kompozytora nawiązuje do muzyki średniowiecznej i barokowej, zawiera elementy szkockiego folkloru oraz brzmień z tradycyjnych chorałów protestanckich, np. Johanna Sebastiana Bacha. Właśnie te dwie tradycje – katolicką i protestancką – kompozytor łączy w sposób niezwykle przemyślany. Treść utworu to zapisane słowa wypowiedziane przez Jezusa tuż przed śmiercią. Andrzej Kosendiak powiedział, że ta kantata jest przykładem dzieła, w którym nowoczesny język muzyczny służy przekazaniu głębokich emocji. Emocje, które wiążą się z tym tekstem, kompozytor doprowadza do szczytu.

 

Sztuka Fugi (Die Kunst der Fuge) BWV 1080 to ostatnie dzieło w dorobku najwybitniejszego kompozytora epoki baroku, jednego z najważniejszych twórców muzycznych wszech czasów, Johanna Sebastiana Bacha.

Dzieło składające się z części zwanych kontrapunktami od momentu swego powstania wzbudzało kontrowersje, począwszy od samego tytułu, przez brak wskazówki na jaki instrument lub zespół instrumentów zbiór jest przeznaczony po układ cyklu, którego sam Johann Sebastian Bach już nie zdołał nadzorować i zaakceptować w całości. Negatywne przyjęcie było także spowodowane strukturą dzieła: całość była oparta na jednym temacie, w jednej tonacji. Kunst der Fuge, zawierająca wszystkie cechy sztuki absolutnej długo nie była zrozumiana ani doceniona. Dziś dzieło nosi miano mistrzowskiego i niewielu artystów decyduje się na jego wykonanie. Fragmenty ze Sztuki Fugi usłyszymy w Filharmonii Częstochowskiej w instrumentacji Andrzeja Kosendiaka.

  • oprac. kg
Najnowsze artykuły