Na A1 dwie jezdnie, a na każdej po trzy pasy ruchu

02.12.2021

Na A1 dwie jezdnie, a na każdej po trzy pasy ruchu

Prace na odcinku autostrady A1 Radomsko – granica woj. łódzkiego i śląskiego powoli dobiegają końca. Od czwartku, 2 grudnia, kierowcy jadący z południa kraju po przekroczeniu granicy województw będą mieli do dyspozycji trzy pasy ruchu i całą szerokość i jezdni na 7-kilometrowym odcinku – do Radomska. To pierwszy z pięciu odcinków A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową, który będzie funkcjonował w docelowym trzypasowym układzie ruchu i gdzie zakończono już wszystkie prace.

Trzy pasy na kolejnym odcinku
Drogowcy zapowiadają, że do końca bieżącego roku na budowanej  autostradzie A1 wprowadzą kolejne istotne zmiany. – W połowie grudnia przekażemy kolejny odcinek jezdni między Tuszynem i Piotrkowem Trybunalskim. W tym przypadku chodzi o blisko 4-kilometrowy fragment jezdni w kierunku Łodzi, między węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Piotrków Trybunalski Zachód wraz z łącznicami obu węzłów – informują. Tym samym kierowcy będą mieli do dyspozycji obie jezdnie w pełnym przekroju na odcinku blisko 16 km pomiędzy Tuszynem i węzłem Piotrków Trybunalski Południe.

Kolejne udogodnienia
Zgodnie z planami, do końca tego roku na budowanej autostradzie A1, udostępnione mają zostać jeszcze kolejne dwujezdniowe odcinki: Kamieńsk – Radomsko (woj. łódzkie) oraz pozostałe 10 km w woj. śląskim, od okolic Kruszyny do początku obwodnicy Częstochowy, wraz z drugim wiaduktem nad linią kolejową w sąsiedztwie węzła Częstochowa Północ. W efekcie kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie na długości blisko 56 km.

To nadal jest budowa i trzeba uważać
Przekazanie do ruchu obu jezdni w pełnej szerokości nie oznacza jednak podniesienia limitu prędkości do tego obowiązującego na autostradzie (140 km/h). Na czterech z pięciu odcinków w dalszym ciągu prowadzone są prace i ograniczenie prędkości będzie obowiązywało do chwili zakończenia kontraktów.

Przypomnijmy, że realizacja 24-kilometrowego odcinka Piotrków Trybunalski – Kamieńsk, na który umowę podpisaliśmy w kwietniu 2019 r., zakończy się w III kw. przyszłego roku.

Dofinansowanie ze środków UE
Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ponad 80 km starych odcinków drogi, A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy, to ponad 2,8 mld zł. Blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

  • kg
  • zdj. GDDKiA
Najnowsze artykuły