Nowy Twist wyjechał na tory

15.05.2020

Nowy Twist wyjechał na tory

Na częstochowskie tory wyjechał pierwszy z dziesięciu zamówionych Twistów drugiej generacji. Od środy zaczął już wozić pasażerów. Wkrótce dotrą kolejne tramwaje. Łącznie koszt rekordowego w historii miasta kontraktu tramwajowego wynosi 204 mln zł – 114 mln przeznaczone zostanie na przebudowę, a 90 mln na zakup tramwajów. 144 mln zł z tej kwoty to dofinansowanie z UE.

Twist wykonał blisko 800 kilometrów jazd testowych bez pasażerów. W tym czasie fachowcy z PESY i MPK dostosowywali go do specyfiki częstochowskiej sieci tramwajowej. – To jedne z najnowocześniejszych tego typu pojazdów w Europie. Już ich pierwsza generacja była ogromnym przeskokiem w jakości podróżowania częstochowską komunikacją miejską. Teraz jest to zdecydowanie najwyższy poziom – mówi prezydent Krzysztof Matyjaszczyk – Kiedy blisko osiem lat temu pojawiły się u nas pierwsze Twisty wielu pasażerów wolało poczekać dłużej na przystanku, żeby móc wsiąść właśnie do nowego składu. Mam nadzieję, że i tym razem nowe pojazdy spotkają się z podobnym przyjęciem – dodał.

W porównaniu do swojego poprzednika, Twist drugiej generacji ma zmodyfikowane nadwozie, udoskonalone właściwości jezdne i widoczność. Poza tym jest bogatszy o szereg udogodnień dla motorniczych i pasażerów, które poprawiają jakość pracy i podróży. W kabinie motorniczego pojawiło się nowe wyposażenie, pojazd ma dodatkowe, boczne oświetlenie zewnętrzne po lewej i prawej stronie wagonu, do tego są dwa automaty do sprzedaży biletów, a także dwustronne tablice informacyjne kolorowe LCD. Oprócz tego są system zliczania potoków pasażerskich, zasobniki energii oraz diagnostyka on-line. Będziemy mieć także możliwość zakupu biletu jednorazowego metodą zbliżeniową. – Jestem przekonany, że dodatkowe elementy zostaną docenione zarówno przez motorniczych, jak i pasażerów – podkreślał Marcin Grzyb, dyrektor Sprzedaży Lekkich Pojazdów Szynowych Pesa.

Kolejne egzemplarze nowego Twista niebawem zjadą z taśmy produkcyjnej bydgoskiej PESY. – Producent zapewnia, że prace nad drugim tramwajem są już na finiszu. Pojazd powinien do nas dotrzeć jeszcze w maju – twierdził Mariusz Sikora, prezes MPK w Częstochowie. – Potem, w kolejnych miesiącach mają do nas docierać dostawy po 2 składy miesięcznie. We wrześniu komplet nowych pojazdów powinien być w częstochowskiej zajezdni. Każdy z nich będzie sukcesywnie przygotowywany do obsługi pasażerskiej, analogicznie do pierwszego – zapewnił.

 

Wszystkie nowe Twisty 2.0 (10 sztuk) wyjadą na tory w całym mieście po zakończeniu wielkiej przebudowy starej linii tramwajowej. Ma to nastąpić za kilka miesięcy. Łącznie koszt rekordowego w historii miasta kontraktu tramwajowego wynosi 204 mln zł – 114 mln przeznaczone zostanie na przebudowę, a 90 mln na zakup tramwajów. 144 mln zł z tej kwoty to dofinansowanie z UE.

  • kg
Najnowsze artykuły