Polska na wózku

27.04.2019

Polska na wózku

Właśnie wystartowała ogólnopolska kampania społeczna „Polska na wózku”. Jej głównym celem jest stworzenie obszernej mapy miejsc użyteczności publicznej i lokali usługowych przyjaznych osobom niepełnosprawnym oraz rodzicom z dziećmi. Znajdą się na niej informacje dotyczące ułatwień i przystosowań obiektów, z których na co dzień korzystają osoby borykające się z wykluczeniem ruchowym.

– Tworzymy aplikację, dzięki której będzie można łatwiej i wygodniej zaplanować nie tylko wizytę w urzędzie czy w przychodni, ale także wyjście do kina lub na kolację – mówi Dawid Borowiak, Prezes Zarządu Centrum Wspierania Administracji, które jest operatorem inicjatywy. Aplikacja ma się stać podstawowym źródłem informacji dotyczących możliwości technicznych placówek i stopnia wykwalifikowania pracowników do wsparcia osób z niepełnosprawnością. – Dzięki niej chcemy, aby można było od razu stwierdzić chociażby to czy obsługa jest pomocna, z której strony budynku znajduje się podjazd i czy jest on użyteczny dla osób korzystających z wózków elektrycznych. Osoby z niepełnosprawnością nader często spotykają się z utrudnieniami lub dezinformacją, co w znacznym stopniu komplikuje im normalne funkcjonowanie – tłumaczy Dawid Borowiak.

Sama akcja jest pomysłem na rozpowszechnienie problemów związanych z brakiem ułatwień dla wózków, czy to inwalidzkich czy dziecięcych. Społeczna świadomość w tym temacie w ostatnich latach rośnie, również dzięki likwidacją barier architektonicznych, podjazdów na chodnikach, czy specjalnych platformach wykorzystywanych w pociągach. – Ale nadal jest dużo do zrobienia w tym temacie. Nie zawsze jest możliwe zmodernizowanie wejść do budynków, ale zawsze jest możliwość przeszkolenia  personelu w zakresie pomocy osobom niepełnosprawnym – dodaje prezes CWA.

Skąd pomysł na taką inicjatywę? – Rodzinne doświadczenia, kiedy to nagle musieliśmy stanąć oko w oko z problemami związanymi z życiem codziennym na wózku.  Ważne jest, aby tych barier związanych z wyjściem na kawę, do sklepu, czy na pocztę było jak najmniej, bo one też mogą negatywnie wpływać na psychikę osób niepełnosprawnych, zwłaszcza na początku ciężkiej drogi nauki życia na nowo – podkreśla Dawid Borowiak.

W akcji może wziąć udział niemal każdy – od miejsc użyteczności publicznej, przez lokale usługowe i gastronomiczne, a na osobach prywatnych kończąc. – Bardzo zależy nam, aby dane zawarte w aplikacji były aktualne i sprawdzone, dlatego liczymy na użytkowników, którzy poszukują miejsc przystosowanych dla osób poruszających się na wózku i rodziców z dziećmi, dla nich specjalnie uruchomimy funkcjonalność weryfikacji i opiniowania wszelkich miejsc użyteczności publicznej – wyjaśnia prezes CWA.

Operatorem akcji społecznej Polska na Wózku jest CWA S.A., spółka notowana na Newconnect specjalizująca się w szkoleniach oraz wdrożeniach systemów informatycznych. Budżet projektu został oszacowany na ponad 1,2 mln złotych, które to zostaną przeznaczone na budowę oraz wypromowanie aplikacji.

  • Katarzyna Gwara
Najnowsze artykuły