Rodzicu, zarejestruj swoje dziecko przez internet!

01.07.2018

Rodzicu, zarejestruj swoje dziecko przez internet!

Profil zaufany i kilka minut – to wszystko czego potrzeba, by zarejestrować narodziny dziecka przez internet. Wszystko powinno potrwać krócej, niż poobiednia drzemka malucha.

Na zarejestrowanie narodzin dziecka rodzice mają 21 dni od dnia wystawienia karty urodzenia. Do tej pory mieli tylko jedną opcję – wizyta w urzędzie. Od teraz będą mieli wybór. Jak skorzystać z usługi? Cały proces to kilka prostych kroków. Obowiązkowo jednak rodzic, który będzie rejestrował narodziny (może to być zarówno mama, jak i tata) musi mieć aktualny Profil Zaufany. Co dalej? Na stronie www.obywatel.gov.pl można wybrać usługę rejestracji narodzin. Po zalogowaniu, system poprosi o potwierdzenie, że jesteś matką/ojcem dziecka. Następnie – o zweryfikowanie danych. Jeśli to zrobimy, przechodzimy do zarejestrowania narodzin potomka. To czego potrzebujemy na tym etapie to m.in. nazwa szpitala, w którym dziecko przyszło na świat oraz imię dziecka. Musimy mieć również numer aktu małżeństwa lub urodzenia (jeśli nie jesteśmy w związku małżeńskim) – to znacznie ułatwi weryfikację danych w Urzędzie Stanu Cywilnego. Kilka kliknięć i gotowe.

Kolejny krok to wybór adresu, pod którym chcemy zameldować dziecko oraz sposób odebrania dokumentów. Do wyboru mamy skrzynkę na ePUAP, odbiór osobisty lub przesyłkę tradycyjną pocztą. Ostatni krok to podgląd wniosku i podpis (Profilem Zaufanym). Gotowe! Odpis aktu urodzenia, w zależności od wybranej przez opcji, zostanie przesłany w wersji papierowej lub elektronicznej. Razem z nim otrzymamy powiadomienie o nadanym numerze PESEL oraz zaświadczenie o zameldowaniu.

Rejestracja w 5 krokach
Tak to wygląda w skrócie:
Krok 1: oświadczasz, że jesteś matką/ojcem dziecka
Krok 2: sprawdzasz poprawność swoich danych, wprowadzasz dane drugiego rodzica
Krok 3: wpisujesz dane dziecka
Krok 4: wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób, w który chcesz odebrać dokumenty (elektronicznie – skrzynka na ePUAP, osobiście, poczta tradycyjna)
Krok 5: podgląd wniosku i… podpis (Profilem Zaufanym).

To nie koniec zmian
To nie jedyne zmiany, które wkrótce zaczną obowiązywać, a które dotyczą rodziców. W funkcjonujących dotychczas przepisach i rejestrach publicznych brakuje mechanizmów jednoznacznie łączących dziecko z rodzicami (tzw. parentyzacja). Gromadzone w aktach imiona, nazwiska i nazwiska rodowe rodziców nie zawsze jednoznacznie ich wskazują. Utrudnia to nie tylko prowadzenie rozmaitych statystyk publicznych, ale też np. realizację programów pomocowych państwa, takich jak Rodzina 500 plus.

Dlatego Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało też takie zmiany jak:

  • jednoznaczne powiązanie danych rodziców i dzieci w rejestrze PESEL (tzw. parentyzacja):
    Numery PESEL rodziców pojawią się w danych gromadzonych przy akcie urodzenia dziecka oraz w rejestrze PESEL.
    Planowane wejście w życie – od 1 grudnia 2018 r.,
  • szybsze poprawianie niezgodnych z prawdą informacji zgromadzonych w rejestrze PESEL:
    Organy korzystające z dostępu do rejestru PESEL będą mogły zgłaszać niezgodność bezpośrednio do właściwego kierownika Urzędu Stanu Cywilnego za pomocą dedykowanej do tego e-usługi.
    Planowane wejście w życie – 1 maja 2019 r.
  • kg
Najnowsze artykuły