13.02.2018
Szkolenie dla przedsiębiorców
W czwartek, 15 lutego o godz. 13.00 we wszystkich urzędach skarbowych zostaną zorganizowane szkolenia dla mikroprzedsiębiorców dotyczące JPK_VAT.
W Pierwszym Urzędzie Skarbowym w Częstochowie takie szkolenie odbędzie się w sali szkoleń i narad /pokój nr 218/. Ze względu na ograniczoną ilość miejsc osoby zainteresowane uczestnictwem w spotkaniu proszone są o zgłoszenie swego udziału pod numerami telefonów 34 3290-202 lub 34 3290-220.
Ponadto w dniach 17 i 24 lutego (soboty) we wszystkich urzędach skarbowych od godz. 9.00 do 13.00 będą pełnione dyżury podczas których będzie możliwość kontaktu z koordynatorami do obsługi w zakresie JPK_VAT.
JPK VAT w pigułce
Jednolity Plik Kontrolny dla potrzeb VAT (JPK_VAT) to zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT przedsiębiorcy za dany okres. Przesyła się go wyłącznie w wersji elektronicznej, w określonym układzie i formacie, ułatwiającym i standaryzującym przetwarzanie danych.
Kto składa JPK_VAT
Od 1 stycznia 2018 r. wszyscy podatnicy VAT, którzy składają deklaracje VAT-7 lub VAT-7K prowadzą elektroniczną ewidencję VAT (rejestr sprzedaży i zakupów VAT) i przesyłają ją jako Jednolity Plik Kontrolny dla potrzeb VAT (JPK_VAT). SDotyczy to również najmniejszych przedsiębiorców – zatrudniających do 10 pracowników, o obrotach nieprzekraczających 2 mln euro rocznie, w tym także prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze.
Kiedy złożyć JPK_VAT
Informacje o prowadzonej ewidencji składa się jako JPK_VAT bez wezwania do 25. dnia po zakończeniu danego miesiąca (chyba że 25. dzień miesiąca wypada w dzień ustawowo wolny od pracy, wtedy jest na to czas do pierwszego dnia roboczego). Podatnik, który rozliczał się do tej pory metodą kwartalną, także prześle JPK_VAT co miesiąc. Pierwszy JPK_VAT za styczeń 2018 r. składa się od 1 do 26 lutego 2018 r. (ponieważ 25 lutego to niedziela). Przesyłanie JPK_VAT nie zwalnia podatników z obowiązku składnia miesięcznych lub kwartalnych deklaracji VAT.
Ważne: dane wykazywane w JPK_VAT powinny dokładnie odzwierciedlać ewidencję VAT oraz zgadzać się z danymi ujętymi w deklaracji VAT.
E-mikrofirma – prosta, intuicyjna i darmowa
Od 1 lutego 2018 r. podatnicy VAT otrzymali do dyspozycji nowe, bezpłatne narzędzie do wysyłania JPK_VAT – aplikację e-mikrofirma. E-mikrofirma nie jest programem finansowo-księgowym. To intuicyjna aplikacja ułatwiająca najmniejszym przedsiębiorcom wywiązywanie się z nowego obowiązku, w szczególności gdy nie korzystają z fachowej pomocy księgowej.
E-mikrofirma umożliwia m.in. wystawianie faktur krajowych, zapisywanie faktur zakupu, automatyczne utworzenie ewidencji VAT na podstawie wprowadzonych dokumentów czy dodanie sprzedaży paragonowej. Dzięki niej podatnicy automatycznie wygenerują JPK_VAT (na bazie ewidencji VAT), wyślą go do Ministerstwa Finansów oraz pobiorą Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).
Inne ułatwienia dla podatników
Od 1 lutego 2018 r. są dostępne również nowe, ulepszone wersje:
- formularza JPK_VAT w formacie CSV do sporządzenia JPK_VAT,
- bezpłatnej aplikacji KLIENT JPK 2.0 (v.1.0.3.0) do przesyłania JPK_VAT.
W formularzu JPK_VAT przyjęto nową zasadę oznaczenia „celu złożenia” JPK_VAT. Cel złożenia „0″ zarezerwowano dla pierwotnego rozliczenia, natomiast „1″, „2″, „3″ itd. dla kolejnych korekt JPK_VAT za ten sam okres.
Dodano również pole z adresem e-mail, który ma ułatwić szybki kontakt organów podatkowych w przypadku rozbieżności w złożonym JPK_VAT.
Wypełnienie i aktualizowanie w strukturze JPK_VAT pola>Adres e-mail< umożliwia otrzymywanie na ten adres powiadomień z Ministerstwa Finansów, które dają podatnikowi prawo do korekty pliku bez konsekwencji.
Skąd pobrać e-mikrofirmę i pozostałe pliki
Aplikacja e-mikrofirma, a także formularz JPK_VAT i aplikacja KLIENT JPK 2.0 oraz informacje, jak utworzyć i wysłać JPK_VAT, są dostępne na stronie jpk.mf.gov.pl
Profil Zaufany (eGO)
Kluczowym elementem prawidłowego wysłania pliku jest jego autoryzacja. Składany plik JPK_VAT można uwierzytelnić: podpisem kwalifikowanym albo bezpłatnym Profilem Zaufanym (eGO).
Dzięki bezpłatnemu Profilowi Zaufanemu(eGO) mikroprzedsiębiorcy mogą:
- łatwo, szybko i bezpiecznie wysyłać wymagane pliki,
- mieć pewność, że właściwie autoryzują i podpiszą JPK_VAT.
Profil Zaufany (eGO) to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można potwierdzać swoją tożsamość w Internecie (służy, jako elektroniczny podpis) i korzystać z wielu usług online na portalach urzędowych. Za jego pomocą można załatwić sprawy m.in. na Platformie Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych czy założyć firmę w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej.
Profil Zaufany można założyć na dwa sposoby:
- przez system bankowości elektronicznej bez konieczności wychodzenia z domu,
- przez Internet potwierdzając go w Punkcie Potwierdzającym (lista na stronie www.pz.gov.pl). Potwierdzenia będzie można też dokonać podczas dyżurów w urzędach skarbowych w dniach 17 i 24 lutego w godzinach 9:00-13:00.
Szczegółowe informacje dotyczące możliwości założenia Profilu Zaufanego (eGO) znajdują się na:
– www.pz.gov.pl
– obywatel.gov.pl
– lub na stronie jpk.mf.gov.pl w sekcji „jak złożyć JPK_VAT”