Telefon nie milknie

21.09.2017

Telefon nie milknie

W Częstochowie działa Senatorska Infolinia Senioralna. Na numer 512 652 800 dzwonią emeryci i renciści z całego miasta i okolic. Pytają o bezpłatne leki, źle naliczone emerytury, sprawy spadkowe… Telefon uruchomiono w ramach kampanii społecznej “Polska Przyjazna Osobom Starszym”.

Inicjatorem kampanii społecznej „Polska Przyjazna Osobom Starszym”, w ramach której uruchomiona została linia, jest senator Ryszard Majer. Dyżury przy telefonie odbywają się w każdy poniedziałek od godziny 8.00 do 16.00. Część telefonów dotyczy spraw związanych z pomocą społeczną. Seniorzy pytają gdzie i z jakiej pomocy mogą skorzystać, jakie są procedury przyjęcia do DPS-u, jaki jest wykaz darmowych leków dla osób powyżej 75. roku życia, jakie należy spełnić kryteria i gdzie należy się udać, aby się starać o uzyskanie stopnia niepełnosprawności. Pojawiają się kwestie związane z ZUS, np. sugestie niewłaściwie wyliczonej renty bądź emerytury, brak wszystkich potrzebnych dokumentów. Część telefonów dotyczy spraw różnych, m.in. zakłócania miru domowego, uciążliwych sąsiadów oraz spraw spadkowych. Poza tym, jak wynika z telefonów, normą jest zawieranie niekorzystnych umów przez telefon. Wiele do życzenia pozostawia też obsługa seniorów jako konsumentów.

Telefony pokazują w jakich obszarach osoby starsze są pozostawione same sobie i w czym władze publiczne powinny im pomóc. – W naszej kampanii nieprzypadkowo zwracamy uwagę na upowszechnianie informacji, co jest równie ważne jak opieka, aktywizacja i partycypacja – mówi Ryszard Majer. – Z partycypacją również wiążemy spore nadzieje, bo same osoby starsze winny się upominać o swoje prawa, na przykład w ramach gminnych rad seniorów, są one co prawda wciąż nieliczne, ale zachęcam samorządowców by je tworzyli. W ramach kampanii przygotowaliśmy broszurę instruktażową wspierającą powstawanie rad seniorów – podsumowuje.

  • mag
Najnowsze artykuły