W ręce oszustów wpadło ponad 200 tysięcy złotych. Naciągnęli mieszkańców Częstochowy i powiatu

05.04.2022

W ręce oszustów wpadło ponad 200 tysięcy złotych. Naciągnęli mieszkańców Częstochowy i powiatu

Oszuści w natarciu. W ciągu zaledwie kilku dni aż 26 mieszkańców Częstochowy i naszego powiatu padło ich ofiarą. Przestępcy działali zarówno w internecie, jak również przez telefon. Łącznie wyłudzili ponad 200 tysięcy złotych.

Podszywają się pod znajomych

W ciągu kilkunastu ostatnich dni policjanci odnotowali siedem zgłoszeń dotyczących oszustwa na kod BLIK. Przestępcy podszywają się pod naszych znajomych na portalach społecznościowych i próbują wyłudzić kod wygenerowany przez aplikację bankową.

Osoby, które wysłały wygenerowany kod BLIK, korzystając z popularnego komunikatora, straciły łącznie prawie 4,5 tysiąca złotych.

Grasują na portalach ogłoszeniowych

Oszuści łapią się różnych sposobów, by wyłudzić nasze dane i pieniądze. Zastawiają przynętę, aby nakłonić ofiarę do ujawnienia swoich danych osobowych, danych do logowania oraz danych karty płatniczej. Wykorzystując popularne portale ogłoszeniowe, w ciągu kilku dni przestępcy oszukali w ten sposób 11 osób, zyskując prawie 32 tysiące złotych.

Publikują fałszywe ogłoszenia

Przestępcy bezprawnie wykorzystują nazwę, znaki firmowe, a nawet wizerunek przedstawicieli firmy czy instytucji państwowych, by uwiarygodnić swoją”ofertę”. Pod koniec marca mieszkaniec powiatu częstochowskiego skuszony reklamą o możliwości zainwestowania w akcje koncernu naftowego stracił 45 tysięcy złotych.

Należy pamiętać o tym, że takie inwestycje dokonywane przez inwestorów indywidualnych mogą odbywać się wyłącznie poprzez licencjonowane domy maklerskie oraz banki prowadzące działalności maklerską, których pełną listę można znaleźć na stronie internetowej Komisji Nadzoru Finansowego.

Uważajmy też na rzekomych przedstawicieli koncernu, którzy zachęcają do zainstalowania aplikacji AnyDesk, a następnie do wykonania przelewu. W ten sposób przestępca uzyskuje dostęp do konta bankowego.

Dzwonią na komórkę

Oszuści przez telefon są w stanie podszyć się pod niemal każdą instytucję. Przekonał się o tym mieszkaniec Częstochowy, który sugerując się numerem, który wyświetlił się na jego telefonie, był przekonany, że prowadzi rozmowę z infolinią banku. Fałszywy konsultant bankowy poinformował swojego rozmówcę o rzekomym włamaniu na konto bankowe i konieczności podjęcia szybkich działań, by zablokować możliwości włamywaczy. Podczas rozmowy wyłudził dane do logowania od nieświadomego rozmówcy, a następnie wygenerował kod BLIK i ukradł 3,5 tysiąca złotych.

Dzwonią do osób starszych

Nadal popularnym źródłem dochodów przestępców jest metoda oszustwa „na wnuczka”. W ostatnim czasie dwie seniorki w wieku 83 i 81 lat oraz 80-letni senior padli ofiarą tego przestępstwa i stracili dorobek życia o łącznej wartości prawie 125 tysięcy złotych. Na telefon stacjonarny mieszkańców Częstochowy zadzwonił przestępca podający się za członka rodziny (wnuczka, siostrzeńca i córkę). W trakcie rozmowy poinformował, że znalazł się w trudnej sytuacji życiowej i potrzebuje znacznej sumy pieniędzy na pokrycie kosztów zadośćuczynienia za spowodowanie wypadku. Gdy rozmówcy próbowali dowiedzieć się, dlaczego osoba podająca się za osobę najbliższą ma zmieniony głos, wtedy telefon przejmował inny przestępca, który podając się za policjanta, skutecznie przekonywał swoją ofiarę i wyłudzał pieniądze.

  • kg
Najnowsze artykuły