escort eskişehir escort izmit escort kıbrıs escort maraş eskişehir eskort izmit escort edirne escort
Wielkie inwestycje kontra miejska zieleń

16.10.2020

Wielkie inwestycje kontra miejska zieleń

Trwają duże miejskie inwestycje drogowe, a kolejne – jak przebudowa DK-1 w Częstochowie – wkrótce się rozpoczną. – Dla miasta jednym z priorytetów jest to, aby jak najmniej ingerowały w obecną zieleń. Zmiany w zieleni są możliwe tylko wtedy, gdy kolizja z inwestycją poprawiającą bezpieczeństwo, standard i komfort korzystania z infrastruktury drogowej, jest nieunikniona. Wówczas inwestycjom jednocześnie towarzyszą nasadzenia nowych drzew, których każdorazowo jest dużo więcej niż usuwanej zieleni – twierdzi Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZDiT w Częstochowie.

 

Zgodnie z poleceniem prezydenta Częstochowy każda inwestycja ma być realizowana przy jak najmniejszej ingerencji w strukturę zieleni miejskiej. – Jeżeli – z uwagi na rozwój infrastruktury jest ona konieczna – reorganizacja ma być zaplanowana optymalnie dla zasobu miejskich terenów zielonych. Działania obejmujące przesadzenie bądź usunięcie drzew i rekompensujące je nasadzenia są dopuszczalne tylko wtedy, gdy zieleń rosnąca w miejscach często niezmieniających się od lat, uniemożliwia prace mające na celu poprawę stanu infrastruktury, bezpieczeństwa i komfortu poruszania się po mieście, a co za tym idzie życia w mieście – tłumaczy Maciej Hasik. Jak to będzie wyglądało w przypadku kolejnych inwestycji?

 

·         Przebudowa DK-1

Wkrótce rozpoczną się pracę związane z przebudową DK-1 – alei Wojska Polskiego. Obejmą one częstochowską część DK-1 na odcinku od węzła z aleją Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Rakowską (5,5 km), a także przebudowę głównych skrzyżowań. Na przecięciu DK-1 z ulicami Krakowską – Rejtana oraz z ul. Legionów powstaną bezkolizyjne dwupoziomowe skrzyżowania. Całkowicie przebudowana zostanie także estakada na Rakowie. Wzdłuż DK-1 powstaną ścieżki rowerowe, wybudowane lub przebudowane zostaną także kładki dla pieszych i chodniki.

 

Ostateczny projekt zieleni związany z przebudową DK-1 jest finalizowany. Inwestycję w terenie poprzedziły wielomiesięczne konsultacje z projektantami i wykonawcami – służące wypracowaniu optymalnych dla drzewostanu rozwiązań. Z inicjatywy Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego oraz miejskich jednostek zajmujących się ochroną środowiska, do projektu wykonawczego wprowadzone zostały liczne korekty minimalizujące ingerencję w strukturę zieleni. Trzeba pamiętać, że każdorazowo muszą być brane pod uwagę jednocześnie kwestie bezpieczeństwa ruchu drogowego i ekologii przy zachowaniu funkcjonalności nowych rozwiązań. – Absolutnie niezbędne wycinki będą zrekompensowane nasadzeniami zastępczymi – twierdzi Maciej Hasik. Co istotne, aby uniknąć ingerencji w drzewostan placu Katyńskiego, zmieniono pierwotny przebieg prac na odcinku od alei Jana Pawła II do ul. Legionów.

 

·         Budowa linii tramwajowej

 

Kilka miesięcy trwały też starania MPK o odstępstwa od obecnych przepisów dotyczących parametrów przebudowywanej linii tramwajowej. Ostatecznie uzyskano ministerialną zgodę na zmianę tych parametrów np. na odcinku Śródmieścia. Dzięki temu szpaler kilkuset drzew – głównie w alei Wolności – pozostanie tam, gdzie jest nietknięty.

 

·         Połączenie Warszawska – Jaskrowska

 

Nie ucierpi też kilkanaście dębów rosnących w obrębie rozpoczynającej się w dzielnicy Stare Miasto budowy połączenia drogowego ul. Warszawskiej z ul. Jaskrowską. Zostaną one przesadzone w toku realizacji inwestycji, w optymalnym dla egzystencji drzew terminie.

– Trzeba być także świadomym, że każda inwestycja tworząca np. nowe połączenia, obiekty inżynieryjne czy rozbudowująca miejską infrastrukturę komunikacyjną, ingeruje w miejską przestrzeń, w tym także w zieleń – zaznacza Włodzimierz Tutaj, rzecznik prasowy magistratu. – Każdy projekt musi więc być rozsądnym kompromisem między potrzebą zachowania terenów zielonych w dotychczasowym kształcie a realizacją istotnego zadania inwestycyjnego z zachowaniem m.in. wymogów bezpieczeństwa kierowców, pieszych i rowerzystów, a także zasadą kompensaty zieleni – w przypadku zmian – podsumowuje.

  • kg
Najnowsze artykuły