Chcą wprowadzić zakaz sprzedaży aut spalinowych

13.02.2018

Chcą wprowadzić zakaz sprzedaży aut spalinowych

Jak przekonują autorzy opublikowanego właśnie raportu „The electric vehicle in the ecological transition in France”, niekorzystny wpływ na środowisko naturalne aut elektrycznych w całym cyklu życia takiego pojazdu będzie 2-3 razy niższy niż w przypadku samochodów napędzanych silnikami spalinowymi. I choć dotyczy on rynku francuskiego, to jednak wydaje się, że najważniejsze jego wnioski można przenieść również na inne rynki.

Najważniejszy punkt podsumowania raportu mówi, że samochody napędzane energią elektryczną w całym swoim cyklu życia, obejmującym nie tylko samo ich użytkowanie, ale również produkcję, w tym wytworzenie baterii, oraz późniejsze złomowanie emitują od 2 do 3 razy mniej szkodliwych substancji, które mają wpływ na globalne ocieplenie, niż samochody z silnikami spalinowymi. Autorzy dodają jednak, że przewaga ta będzie rosnąć wraz z rozwojem technologii wykorzystywanych w samochodach elektrycznych oraz udziałem energii odnawialnej wykorzystywanej do napędu.

Korzyści z recyklingu

Według badań z 2016 r. małe samochody elektryczne w całym swoim cyklu życia generowały średnio o 63% mniej gazów cieplarnianych niż ich spalinowe odpowiedniki. I to bez uwzględnienia w tym rachunku korzyści z recyklingu. Po ich uwzględnieniu auta elektryczne emitowały średnio nawet 70% mniej szkodliwych substancji. W przypadku większych modeli auta elektryczne generowały średnio mniej o 44 i 57% bez i z uwzględnieniem późniejszego recyklingu.

Wydaje się, że obecnie kluczowym elementem, decydującym o ekologiczności aut elektrycznych, są wykorzystywane w nich baterie do gromadzenia energii. Obecnie aż 75% gazów cieplarnianych generowanych jest w fazie produkcji tego typu pojazdów. Zdecydowana większość szkodliwych substancji powstaje przy okazji produkcji baterii (nawet 40%). Dlatego też ważnym zadaniem przed producentami akumulatorów jest ich rozwój, by miały one mniejszy niekorzystny wpływ na środowisko. Zdaniem autorów, do 2030 r. możliwe jest ograniczenie tego wpływu o 20-25%, głównie poprzez usprawnienie procesu wydobywczego niezbędnych minerałów, zwiększenie efektywności produkowanych baterii, zmniejszenie ich masy oraz promocję recyklingu.

Danie “drugiego życia” akumulatorom wydaje się w tym kontekście kluczowym czynnikiem, dzięki któremu zyska nasze środowisko. Jednym z pomysłów jest wykorzystanie ich do magazynowania energii. Gdyby w 2030 r. do tego celu wykorzystano wszystkie baterie, jakie pojawią się w nowych samochodach na rynku francuskim w 2020 r., ich potencjał magazynowy wyniósłby 8 TWh. W 2040 r. ten potencjał wzrósłby do 37 TWh.

Magazyny energii

Jak już zaznaczyliśmy, z badania wynika, że samochody w pełni elektryczne (typu BEV) we Francji, podczas całego swojego cyklu życia (od produkcji, przez użytkowanie, po złomowanie/recycling), generują od dwóch do trzech razy mniej zanieczyszczeń powodujących globalne ocieplenie niż ich spalinowe odpowiedniki. Wraz ze wzrostem udziału odnawialnych źródeł w wytwarzaniu energii, różnica na korzyść EV może się jeszcze powiększyć.

Co istotne, w badaniu uwzględniono zanieczyszczenia powstające przy produkcji baterii litowo-jonowych. Aż 40% emisji gazów cieplarnianych generowanych przez pojazdy napędzane prądem powstaje w procesie wytwarzania akumulatorów trakcyjnych. Obniżenie poziomu zanieczyszczeń związanych z produkcją baterii odegra zatem bardzo ważną rolę w dziedzinie dekarbonizacji sektora transportu.

Zdaniem autorów raportu, w okresie rozwoju rynku EV do 2030 r., ulepszenia w procesie produkcji pojazdów elektrycznych spowodują obniżenie ich negatywnego wpływu na środowisko o 20 lub 25%. Poprawa w tym zakresie jest ponadto możliwa poprzez uczynienie procesu wydobywczego kluczowych dla EV minerałów (np. litu, niklu, kobaltu) bardziej ekologicznym, ulepszenia technologiczne baterii oraz promowanie recyclingu.

Częściowo zużyte akumulatory mogą zostać wykorzystane w magazynach energii. Z badania wynika, że jeżeli wszystkie baterie z samochodów elektrycznych, które trafiły na drogi w 2020 r. zostałyby użyte 10 lat później w magazynach energii, ich roczny potencjał wyniósłby 8 TWh, zaś w 2040 r., wraz z coraz większą liczbą EV, wzrósłby do 37 TWh.

Francja do 2040 roku zamierza wprowadzić zakaz sprzedaży samochodów spalinowych.

  • df
Najnowsze artykuły