Slimy znikną z rynku?

06.05.2018

Slimy znikną z rynku?

Od 2020 roku wszystkie papierosy mają być sprzedawane wyłącznie w standardowych opakowaniach. Okazuje się, że za sprawą takiego rozwiązania slimy mogą zniknąć z rynku.

Od 2020 roku ma obowiązywać nowy wymiar paczki papierosów – 68 mm x 20 mm x 52 mm. Producenci będą musieli więc stosować w nich wypełniacze lub sprzedawać w połowie puste paczki.

Polska Izba Handlu wraz z instytutem IBRIS przeprowadziła badania, z których wynika, że w opinii prawie 7 na 10 respondentów Polski rząd nie powinien kierować się opinią Komisji Europejskiej i pozwolić na dalszą sprzedaż papierosów w cienkich opakowaniach, tak jak zrobiły to inne kraje członkowskie.

Aż 85 proc. ankietowanych za nieuczciwe wobec konsumenta uważa sprzedawanie cienkich papierosów w zbyt dużych, standardowych opakowaniach. Tym bardziej, że konsumenci właśnie po opakowaniu odróżniają, który format papierosów kupują. Producenci nie mogą bowiem na opakowaniach używać żadnych informacji, także tych o formacie slim.

– Do tej pory nie było mowy o eliminacji opakowań typu slim, stąd też nagła propozycja ich zakazu budzi kontrowersje i sprzeciw konsumentów. Pomysł zrodził się na podstawie opinii Komisji Europejskiej, która nie jest dla członków Unii stanowiskiem wiążącym – komentuje Maciej Ptaszyński, dyrektor Polskiej Izby Handlu.

Udział papierosów w opakowaniach cieńszych stanowi ponad 30% łącznej sprzedaży i produkcji papierosów w Polsce, tj. około 11,0 – 12,00 miliarda sztuk papierosów. Segment papierosów cienkich generuje rocznie 6,5 mld złotych wpływów do budżetu z tytułu akcyzy i VAT.

– Wprowadzenie zakazu sprzedaży cieńszych opakowań spowoduje realne ryzyko, że spora część konsumentów poszuka produktów w szarej strefie powodując tym samym spadek wpływów do budżetu – podsumowuje Maciej Ptaszyński.

  • kg
Najnowsze artykuły