85-latek z Częstochowy dał się oszukać i stracił 1,8 mln zł

17.04.2023

85-latek z Częstochowy dał się oszukać i stracił 1,8 mln zł

Starszy mężczyzna z Częstochowy stracił prawie 2 miliony złotych. Oszuści, podając się przez telefon za prokuratora i policjanta, przekonywali go, że jego środki na koncie są zagrożone i zapewnili, że wiedzą, jak je zabezpieczyć…

15 kwietnia, do Komendy Miejskiej Policji w Częstochowie zgłosił się 85-letni mężczyzna. Poinformował funkcjonariuszy, że od marca na jego telefon stacjonarny 2 mężczyźni, którzy podawali się za prokuratora i policjanta. Przekonywali go, że środki na jego koncie są zagrożone, ale zapewnili go, że wiedzą jak je zabezpieczyć.

Mężczyźni, którzy oszukali 85-latka mówili mu, żeby wypłacał pieniądze we wskazanych bankach. Następnie spotykali się z nim i odbierali wysokie kwoty. Częstochowianin myślał, że uczestniczy w akcji przeciwko oszustom, a przekazanie pieniędzy ,,policjantom” miało zapobiec wykradnięciu z konta. Po kilku takich spotkaniach kontakt się urwał, nikt nie dzwonił na telefon 85-latka. Ten, zaniepokojony zgłosił się do komendy i opowiedział o wszystkim funkcjonariuszom. Jednak, 1,8 mln złotych zostało już przekazanych oszustom.

Policja przypomina:

Pamiętajmy, za każdym razem o zasadzie ograniczonego zaufania kiedy odbieramy telefon. Dorośli mówią o niej dzieciom, a często o sami o tym zapominają. Oszuści wykorzystują ufność oraz dobre serce osób, które nie potrafią odmówić pomocy w trudnej sytuacji. Niespodziewane telefony od osób podających się za policjantów, wnuków, siostrzeńców czy kuzynów nie muszą zakończyć się naszą finansową porażką, jeżeli będziemy przestrzegać kilku podstawowych zasad, o które apelujemy:

Jak wygląda schemat działania oszusta?
• dzwoni telefon;
• ktoś mówi, że jest Twoim wnuczkiem, krewnym… coś się wydarzyło: wypadek, choroba, pilna sprawa, dramatyczna historia wzbudzająca strach;
• rozmówca się rozłącza, a za chwilę telefon dzwoni ponownie;
• ktoś mówi, że trwa akcja policyjna, która pozwoli zatrzymać oszustów;
• pada prośba o zachowanie wszystkiego w tajemnicy;
• pilnie potrzebne są pieniądze lub wartościowe rzeczy, jeśli nie masz pieniędzy, pada prośba o zaciągnięcie kredytu;
• rozmówca prosi Cię o przekazanie pieniędzy wskazanej osobie lub wykonanie przelewu.

Pomogłaś/eś, przekazałaś/eś pieniądze i dopiero po wszystkim zadzwoniłaś/eś do osoby bliskiej, która popadła w tarapaty, by upewnić się, że twoja pomoc finansowa dotarła na czas. I wtedy… okazuje się, że cała ta historia była wymyślona, a ty straciłaś/eś wszystkie swoje oszczędności!

Nie musiało się tak stać. Bądź ostrożna/y, pamiętaj:
• jeżeli rozmówca proponuje Ci, że możesz potwierdzić autentyczność dzwoniącego policjanta pod numerem 112 – zanim zadzwonisz pod ten telefon, sprawdź czy rozłączyłeś poprzednią rozmowę;
• Policja nigdy w takich lub podobnych sytuacjach nie prosi o przekazanie pieniędzy;
• nie działaj pochopnie pod presją czasu;
• po rozmowie zadzwoń do kogoś bliskiego na znany Ci numer telefonu, by opowiedzieć o zdarzeniu – nie może być ono tajemnicą;
• jeśli nie możesz skontaktować się z najbliższymi, niezwłocznie powiadom Policję o takim zdarzeniu, dzwoniąc pod numer 112.

W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, że nie jest to członek rodziny, czy prawdziwy funkcjonariusz tylko oszust lub w chwili, gdy telefonująca osoba postępuje w podany powyżej sposób PROSIMY O NATYCHMIASTOWE POWIADOMIENIE POLICJI.

  • opr. nl
Najnowsze artykuły