Samochód sam „zadzwoni” po pomoc

31.03.2018

Samochód sam „zadzwoni” po pomoc

Wszystkie samochody, które po 1 kwietnia uzyskają świadectwo homologacji, muszą być obowiązkowo wyposażone w system eCall, który automatycznie wezwie pomoc w razie wypadku oraz pozwoli kierowcy w każdej chwili jednym przyciskiem połączyć się ze służbami ratowniczymi. Taki obowiązek nakłada nowa unijna dyrektywa.

Ecall to ogólnoeuropejski system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych. Umożliwia on manualne lub automatyczne wezwanie pomocy. To pierwsze jest włączane przyciskiem przez kierowcę lub pasażerów pojazdu, a automatyczne aktywowane, w określonych warunkach po zderzeniu, dzięki czujnikom zamontowanym w pojeździe. Po uruchomieniu samochodowe urządzenie eCall połączy się przy użyciu sieci telefonii komórkowej ze służbami ratunkowymi umożliwiając przekazanie danych elektronicznych i nawiązanie połączenia głosowego. Zgłoszenia będą obierane przez centralę. Urządzenie prześle minimalny zestaw danych dotyczących wypadku w postaci elektronicznej oraz podejmie próbę ustanowienia połączenia głosowego między pojazdem a centralą. Osoby znajdujące się w pojeździe, podczas rozmowy z wyszkolonym operatorem eCall, będą mogły udzielić dodatkowych informacji. Jeśli nie będzie możliwości nawiązania kontaktu z poszkodowanym ze względu na jego stan zdrowia, operator numeru alarmowego 112 przekaże wszystkie dane, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, do odpowiednich – ze względu na rodzaj zdarzenia – służb. Minimalny zbiór danych będzie zawierał informacje na temat zdarzenia obejmujące czas, dokładne położenie geograficzne pojazdu w czasie zdarzenia, dane pojazdu (w tym numer identyfikacyjny VIN), status eCall (co najmniej informacje o tym czy wezwanie uruchomiono ręcznie czy automatycznie), kierunek jazdy, liczbę pasażerów z zapiętymi pasami itd. Łączność ze służbami zapewni karta sim, która będzie zamontowana w samochodzie przez producenta auta (nie trzeba będzie w żaden sposób jej aktywować, łączyć ze smartfonem itp). Jak zapewnia Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Centra Powiadamiania Ratunkowego są przygotowane do obsługi zgłoszeń z systemu eCall. Resort już w październiku ubiegłego roku przystosował System Informatyczny Centrów Powiadamiania Ratunkowego na terenie całej Polski do przyjmowania i obsługi zgłoszeń z systemu eCall.

  • kg
Najnowsze artykuły