Polski autobus wodorowy będzie testowany na ulicach Częstochowy

21.07.2023

Polski autobus wodorowy będzie testowany na ulicach Częstochowy

Od jutra na ulicach naszego miasta spotkać będzie można polski wodorowy autobus. NesoBus będzie testowany przez kilka dni, aby częstochowski samorząd mógł zebrać o nim wnioski i opinie, bo władze miasta nie wykluczają zakupu takich autobusów. Wodorowy NesoBus został zaprezentowany w piątek na placu Biegańskiego.

Częstochowa inwestuje od lat w niskoemisyjny transport zbiorowy oraz rozwój infrastruktury komunikacyjnej. Miasto śledzi również trendy ekologiczne i nowe rozwiązania, które pojawiają się w obszarze napędów alternatywnych. – W programie ,,Lepsza komunikacja w Częstochowie” dbamy o miejskie drogi, ścieżki rowerowe, ale i o transport publiczny – by był jak najbardziej bezpieczny, funkcjonalny, użyteczny, ale i ekologiczny – mówił podczas briefingu prasowego prezydent Krzysztof Matyjaszczyk. – Jesteśmy na bieżąco z nowościami w komunikacji, a jej przyszłością ma być m.in. autobus wodorowy. Dlatego przez kilka dni taki autobus będzie kursował po Częstochowie. Dowiemy się, co pasażerkom i pasażerom się w nim podoba, co można poprawić. Pracownicy MPK sprawdzą natomiast, jak spisuje się pod względem technicznym.

Testy mają potrwać od 22 do 26 lipca.

Podczas prezentacji NesoBusa na placu Biegańskiego oprócz prezydenta Częstochowy Krzysztofa Matyjaszczyka, obecni byli również jego zastępca Piotr Grzybowski oraz prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Mariusz Sikora. Spółkę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy reprezentowali prezes zarządu Maciej Nietopiel oraz dyrektor Departamentu Produkcji Tomasz Jasłowski.

O marce NesoBus

NesoBus to nowa marka autobusów należąca do grupy spółek Grupa Polsat Plus i ZE PAK. Pojazd stworzyli inżynierowie ze Świdnika przy współpracy z partnerami z całego świata. Autobus zasilany jest zielonym wodorem. Jego konstrukcja jest pomyślana od podstaw jako wodorowa (czyli nie jest modyfikacją np. autobusu spalinowego). Pojazd ma własną „minielektrownię” – wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Wodór ze zbiornika łączy się z tlenem z powietrza, wytwarzając energię zasilającą silnik elektryczny. Nie ma procesu spalania  – z rury wydechowej wydostaje się para wodna. NesoBus ma zasięg do 450 km. Może jeździć bez tankowania przez 2 dni. Samo tankowanie trwa zaledwie kwadrans. Pojazd ma 12 m długości, mieści do 93 pasażerów. Jego wygląd – na zewnątrz i od środka – zaprojektowała współpracująca stale z branżą automotive włoska firma Torino Design.

W Częstochowie ma powstać stacja tankowania wodorem

Miasto jest po pierwszych ustaleniach w sprawie porozumienia z firmą PAK-PCE Stacje. Jego efektem miałoby być powstanie w Częstochowie jednej z pierwszych w kraju stacji tankowania wodorem samochodów  – prywatnych oraz tych należących do taboru miejskiego. Do dyspozycji kierujących oddana byłaby w ten sposób kolejna opcja zasilania napędu pojazdów. Miasto podkreśla zatem swoją przynależność do grona ośrodków otwartych na wszelkie technologie określane jako green – a cieszą się one przychylnością instytucji decydujących o podziale środków europejskich na  rozwiązania w transporcie.

 

na podstawie informacji UM Częstochowy

fot. redakcja

  • pn
Najnowsze artykuły