Czy plakaty wyborcze umieszczane są zgodnie z prawem?

22.09.2023

Czy plakaty wyborcze umieszczane są zgodnie z prawem?

Kampania wyborcza trwa w najlepsze. W Częstochowie pojawiają się kolejne plakaty kandydatów do Sejmu i Senatu. Ich umieszczanie wiąże się z koniecznością spełnienia kilku warunków. Okazuje się jednak, że niektórzy wymogi te postanowili ominąć.

Do Komendy Miejskiej Policji w Częstochowie zostało wniesione zawiadomienie o umieszczaniu plakatów wyborczych w sposób niezgodny z obowiązującymi przepisami prawa i procedurami. Złożono również wniosek o przeprowadzenie kontroli i usunięcie materiałów wyborczych na koszt komitetu wyborczego, z ramienia którego plakaty zostały zamieszczone nieprawidłowo. Osoba składająca doniesienie zwróciła uwagę na problem ignorancji dla bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego, arogancji wobec przyjętych zasad prowadzenia kampanii wyborczej, a także negatywnego wpływu na miejski krajobraz. Otrzymanie zawiadomienia potwierdziła asp. szt. Barbara Poznańska, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji w Częstochowie.

Umieszczanie materiałów wyborczych wzdłuż dróg publicznych przede wszystkim wiąże się z koniecznością uzyskania zgody i wniesienia odpowiednich opłat, które nakładane są z tytułu zajęcia pasa drogowego w celach reklamowych. Stawki te zostały określone w Uchwale Rady Miasta Częstochowy. Jak poinformował UM Częstochowy – za 1m2 powierzchni reklamowej dziennie nalicza się odpowiednio:

1,80 zł przy drodze krajowej,

1,50 zł przy drodze wojewódzkiej,

1,00 zł przy drodze powiatowej,

0,60 zł przy drodze gminnej.

W Częstochowie Miejski Zarząd Dróg zezwolił na umieszczanie plakatów wyborczych na latarniach, słupach i innych obiektach znajdujących się w pasie drogowym dróg publicznych. Podjęto jednak decyzję o wyłączeniu z listy zarówno kilku obiektów, jak i ulic. Materiałów wyborczych nie można w związku z tym umieszczać na znakach drogowych i słupach z nazwami ulic, na obiektach inżynieryjnych, czyli mostach, kładkach, estakadach i wiaduktach, na ogrodzeniach oddzielających pasy jezdni i barierach przy chodnikach, na sygnalizatorach świetlnych, na wiatach i słupach przystankowych oraz na słupach ogłoszeniowych (tzw. okrąglakach). Dodatkowo zakazem umieszczania plakatów zostały objęte Aleje Najświętszej Maryi Panny, pasy drogowe ulic wokół placu Biegańskiego (tj. ulic: Dąbrowskiego, Nowowiejskiego, Szymanowskiego, Śląskiej, Kilińskiego i Racławickiej) oraz placu Daszyńskiego na całej długości i szerokości.

Z kolei umieszczanie materiałów wyborczych wzdłuż ulic, które nie podlegają zarządowi MZD, wymaga uzyskania zgody od administratorów lub właścicieli tych dróg.

Plakaty muszą być zamocowane w sposób trwały, jednak tak, by nie spowodowały żadnych uszkodzeń i będzie je można łatwo usunąć. Materiały muszą być także umieszczone w odpowiedniej odległości od skrajnego pasa jezdni bądź linii tramwajowej, tak, by nie stanowiły zagrożenia w ruchu drogowym.

Za niedostosowanie się do tych wymogów komitet wyborczy ponosi odpowiedzialność cywilną oraz karną – w związku z tym każdy plakat wyborczy musi posiadać wyraźne oznaczenie komitetu, od którego pochodzi. Materiały umieszczane w sposób zagrażający bezpieczeństwu ruchu drogowego, w tym pieszych, a także zagrażające mieniu, będą usuwane na koszt komitetów wyborczych.

Przed umieszczeniem plakatu należy również spełnić szereg wymogów w związku ze składanym wnioskiem. Przede wszystkim pismo musi został złożone przez instytucję do tego uprawnioną, a więc komitet wyborczy lub podmiot działający na jego zlecenie. Aby wniosek został rozpatrzony, należy dołączyć do niego szczegółowy plan sytuacyjny, wykaz lokalizacji i liczby plakatów na danej ulicy wraz z podziałem na kategorie dróg, potwierdzenie rejestracji komitetu wyborczego. Jeśli wniosek nie jest składany przez sam komitet, niezbędne będzie dołączenie zlecenia.

fot. redakcja

  • mz
Najnowsze artykuły