23.10.2023
Powyborcze porządki. Do kiedy należy usunąć plakaty?
Wraz z zakończeniem wyborów przyszedł czas na usunięcie plakatów, haseł i banerów wyborczych. Komitety, które nie wywiążą się z tego obowiązku, zostaną ukarane grzywną.
Zgodnie z prawem wyborczym wszystkie komitety mają 30 dni od dnia wyborów, aby usunąć swoje materiały, które znajdują się w przestrzeni publicznej. Termin mija więc 14 listopada. Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie apeluje, żeby zrobić to jednak jak najszybciej ze względu na deszczową pogodę. Uszkodzone plakaty mogą stanowić zagrożenie w ruchu drogowym.
Uprzątnięciem plakatów mogą zająć się również służby mundurowe, jeżeli zagrażają one życiu lub zdrowiu innych osób albo gdy są uszkodzone. Koszty ponoszą za to komitety wyborcze.
Nieusunięcie banerów w wyznaczonym terminie grozi karą grzywny w wysokości od 20 zł do nawet 5 tys. zł. Wyjątek stanowią materiały, które za zgodą właściciela znajdują się na prywatnych posesjach.
Częstochowski MZD przekazał również, że w ramach zajęcia pasa drogowego do celów reklamowych w trakcie kampanii wyborczej od wszystkich komitetów, które miały zgodę na instalację swoich materiałów, uzyskano ponad 60 tys. zł.