Niebawem ruszy kolejna wielka inwestycja w Częstochowie

17.11.2023

Niebawem ruszy kolejna wielka inwestycja w Częstochowie

Właśnie rozpoczęły się przygotowania do kolejnej dużej inwestycji drogowej w Częstochowie. Mowa o budowie przedłużenia ulicy 1 Maja do ulicy Krakowskiej. Inwestycja, którą realizować będzie firma Primost Południe z Będzina, będzie kosztować 94 mln 721 tys. zł. Niebawem ma ruszyć rozbiórka pierwszych obiektów do przygotowania placu budowy pod nową wielką inwestycję, co pozwoli na rozpoczęcie właściwych robót drogowych jeszcze w tym roku.

– To strategiczne zadanie pozwoli na odciążenie centrum, będzie też komfortowym połączeniem – nie tyle tranzytowym, co międzydzielnicowym. Ten wiadukt da nam alternatywną przeprawę przez tory kolejowe dzielące nasze miasto. Trzeba tę inwestycję uznać za jeden z najistotniejszych elementów modernizacji układu komunikacyjnego w mieście, którą staramy się konsekwentnie realizować w ramach programu “Lepsza Komunikacja w Częstochowie”  – podkreślił prezydent Krzysztof Matyjaszczyk, który osobiście nadzorował w terenie początek wspomnianych przygotowań. Towarzyszyła mu dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie, Joanna Holi-Sosnowska oraz inspektorzy nadzoru, którzy zdali raport ze sfinalizowania procedur przejęcia terenu i infrastruktury pod inwestycję. Budowa przedłużenia ul. 1 maja do ul. Krakowskiej u jej zbiegu z ul. ks. Wróblewskiego jest jedną z najbardziej strategicznych inwestycji drogowych, na które czekali mieszkańcy Częstochowy. Budowa zmieni bowiem i usprawni układ komunikacyjny miasta.

Przygotowanie terenu

– Na etapie projektowania przyszła budowa, jej charakter i przebieg były szeroko konsultowane z mieszkańcami, dlatego finalnie udało się wypracować optymalny kształt inwestycji wraz z obiektem mostowym nad torami kolejowymi. Rozwiązania projektowe zminimalizowały ingerencję w istniejącą zabudowę, zarówno tę mieszkaniową, jak i w kompleks będący historyczną spuścizną cywilizacji przemysłowej naszego miasta. Do przygotowania terenu pod budowę konieczne jest rozebranie 25 budynków o charakterze handlowo usługowym, magazynowym, mieszkalnym i gospodarczym. Obiekty zlokalizowane są w przyszłym śladzie drogi przy adresach: 1 maja, Krakowska, Stawowa, Mała oraz przy al. Wolności i Rondzie Mickiewicza. Właścicielom lokali i budynków wypłacane są należne odszkodowania, a lokatorom zapewniono mieszkania zamienne – wyjaśnia Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZD w Częstochowie.

Jak będzie wyglądać przedłużenie 1 Maja do Krakowskiej?

Przedłużenie będzie miało status drogi powiatowej. Zadaniem wykonawcy jest wybudowanie połączenia komunikacyjnego o długości 1,2 km od ronda Mickiewicza do skrzyżowania ulic: Krakowskiej i Księdza Wróblewskiego. Droga wyposażona zostanie w ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe, przejścia dla pieszych. Nad torami kolejowymi powstanie wiadukt drogowy – z pełną infrastrukturą drogową, rowerową i dedykowaną pieszym (obecnie jest tam tylko kładka dla pieszych). Ponadto, w ramach prac zaplanowano przebudowę ronda Mickiewicza oraz skrzyżowania ul. Krakowskiej z ul. ks. Wróblewskiego. Powstaną też ekrany akustyczne.

Jak już wspomnieliśmy, koszt inwestycji to ponad 94,7 mln zł – blisko 60 mln zł zostało pozyskane z programu inwestycyjnego Polski Ład, a pozostała kwota, ok. 35 mln zł to wkład własny ze środków budżetu miasta Częstochowy. Zamówienie musi zostać zrealizowane w terminie: do 28 miesięcy kalendarzowych od dnia zawarcia umowy. Umowny termin zakończenia prac to październik 2025 roku.

Wizualizacja

 

Stan obecny

 

  • Źródło: MZD w Częstochowie
  • oprac. pn
Najnowsze artykuły