![Przetarg na ostatni odcinek autostrady](https://zycieczestochowy.pl/wp-content/uploads/2018/12/Autostrada-min_767x470_acf_cropped_767x470_acf_cropped.jpeg)
22.12.2018
Przetarg na ostatni odcinek autostrady
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg, który ma na celu wyłonienie wykonawcy ostatniego, brakującego odcinka autostrady A1 – między Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem. Postępowanie prowadzone będzie w nowej formule skracającej czas trwania formalności. Termin składania ofert to 21 stycznia przyszłego roku.
A1 połączy Bałtyk z południem Polski
Budowa zarówno tego, jak i pozostałych – już będących w realizacji – odcinków jest ostatnim brakującym fragmentem autostrady A1 w Polsce. Po jej ukończeniu całkowita długość tej trasy wyniesie ok. 570 km.
Trasa A1 między węzłami Piotrków Trybunalski Południe a Kamieńsk, podobnie jak w przypadku pozostałych fragmentów autostrady w stronę woj. śląskiego, czyli odc. C i D, będzie biegła śladem obecnej DK1. W miejsce dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, pojawią się po trzy pasy dla każdej jezdni. Znikną, wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania, a w miejscach połączenia autostrady A1 z najważniejszymi szlakami regionu, pojawią się bezkolizyjne węzły. Tak będzie w chociażby w przypadku skrzyżowania w Kamieńsku autostrady A1 z droga wojewódzką DW484.
Przekrój nowej autostrady będzie się składał z 2 jezdni, każda po 3 pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pasa awaryjnego o szerokości 3 m i pasa dzielącego o szerokości 5 m. Nowa trasa będzie miała nawierzchnię betonową, co radykalnie podniesie jej trwałość. Ocenia się, że bez poważniejszych zabiegów remontowych nawierzchnia powinna służyć przez kolejne 30 – 40 lat. Dzięki nowej trasie znacznie łatwiejszy będzie dostęp do polskich portów na Bałtyku nie tylko dla mieszkańców Polski ale także dla przedsiębiorców z Czech, Słowacji, czy Węgier. Zdaniem GDDKiA to znacznie podnosi konkurencyjność polskich portów i będzie mieć znaczący wpływ na relacje gospodarcze z naszymi południowymi sąsiadami.
Nowe rozwiązania
Przy tej okazji warto wspomnieć, że GDDKiA wprowadza nowe standardy i rozwiązania, których celem jest skrócenie procedury wyboru wykonawców w ogłaszanych postępowaniach przetargowych. Są to m.in. kryteria oceny ofert, niezależne od warunków udziału w postępowaniu. – To pozwoli na korzystanie z procedury odwróconej w postępowaniach przetargowych w sposób dużo bardziej efektywny niż dotychczas. Procedura odwrócona polega na ocenie w pierwszej kolejności samych ofert. Wszyscy wykonawcy są zobligowani do złożenia jedynie wstępnych oświadczeń o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, w tym niepodleganiu wykluczeniu. Weryfikacja podmiotowa, przed wyborem oferty najkorzystniejszej, na podstawie wszystkich przedłożonych dokumentów, dotyczy szczególnie tego wykonawcy, którego oferta zostanie najwyżej oceniona – czytamy w wyjaśnieniu GDDKiA.