Testujemy samochód elektryczny

15.01.2021

Testujemy samochód elektryczny

Elektryczne samochody coraz mocniej i wyraźniej wpisują się w polską rzeczywistość. Rynek wzbogaca się o nowe modele, które różnią się designem, pojemnością akumulatorów i większymi zasięgami. Postanowiliśmy sprawdzić, jaka jest różnica między samochodami spalinowymi, a elektrykami, a także na czym polega komfort jazdy samochodem elektrycznym.

Wypożyczyliśmy z salonu Volkswagen Krotoski Częstochowa samochód w pełni elektryczny, czyli Volkswagena ID. 3. Na stronie dealera czytamy, że jest to model, który rozpoczyna nową, dynamiczną erę w świecie elektrycznej mobilności.

Czy rzeczywiście tak jest? Zacznijmy od ogólnych informacji. ID.3 to pierwszy seryjny samochód tej niemieckiej marki, który od podstaw powstał jako pojazd elektryczny i wyłącznie w tej postaci jest sprzedawany. ID.3 jest produkowany z trzema wersjami akumulatorów – 45 kWh, 58 kWh oraz 77 kWh. Najmniejszy akumulator ma wystarczyć do pokonania 330 km, średni wystarcza na 420 km, a największy – 550 km /zasięg mierzony według wytycznych normy WLTP/. Obecnie do wyboru w salonie są baterie 58 kWh lub 77 kWh. Mniejsza bateria będzie dostępna w późniejszym terminie – czytamy na stronie dealera.

Sprawdzamy, jakie ma parametry techniczne?
Volkswagen ID.3 na pierwszy rzut oka wygląda jak tradycyjny kompaktowy hatchback. Jednak jego design zewnętrzny jest mocno futurystyczny. Auto ma 4,26 m długości, czyli mniej więcej tyle, co Golf, ale ma aż 12 cm większy rozstaw osi. Tak więc mocnym punktem tego samochodu jest wysoki komfort podróżowania, co oczywiście potwierdzamy. Myślę, że jest to zasługa dopracowanego zawieszenia oraz bardzo wygodnych siedzeń, a także przestronnego wnętrza. Doskonale nadaje się jako samochód do pracy, ale nie tylko. Spokojnie możemy go polecić również jako samochód rodzinny.
Auto w wersji, którą testujemy, czyli z akumulatorem 58kWh przyspiesza do 100 km/h w 7,3-7,9 sekund, co również możemy potwierdzić.

Zasięg według producenta to około 420 km
Cena katalogowa od 155 890zł
Max. moc 150 kW (204 PS)
Czas ładowania w domu (do pełnej baterii) ok. 6 godz. 15 min – ok. 7 godz. 30 min
Zasięg po 30 min. szybkiego ładowania 290-350km
(dane według producenta )

Ocena wnętrza
Przestrzenne i wygodne. Obsługa pokładowych urządzeń odbywa się za pomocą komend głosowych oraz lub poprzez dotyk. Nawet przyciski na kierownicy są wyłącznie wirtualne. Jedyne prawdziwe przełączniki to te, które znajdują się na drzwiach i służą do otwierania szyb oraz przycisk świateł. Auto obsługuje się bardzo intuicyjnie. Wszystko jest czytelne i bardzo nowoczesne. Miejsca w kabinie było całkiem sporo zarówno na przednim, jak i na tylnym siedzeniu.
Volkswagen rekomenduje, żeby ładować baterię do 80 procent, więc jeśli zastosujemy się do rad producenta i będziemy ładować auto w przedziale 20-80 procent, osiągniemy około 215 kilometrów na jednym ładowaniu. Zawsze mamy możliwość uzupełnienia energii do pełna, by wybrać się w dłuższą trasę.
Pod względem uzyskiwanego osiągów oraz zasięgu Volkswagen ID.3 jest jednym z lepszych elektrycznych samochodów dostępnych na rynku. Pochwała należy się również za wysoki komfort jazdy, przyjemne prowadzenie i cichą pracę zawieszenia.

  • Bartłomiej Mazur
Najnowsze artykuły