Z państwowych autostrad znikną bramki

26.06.2021

Z państwowych autostrad znikną bramki

Wszystkie bramki na państwowych odcinkach autostradach znikną – takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę. W ten sposób mają więc zniknąć korki tworzące się przed bramkami. Poza tym sam proces płacenia za przejazd autostradą ma być korzystniejszy i bardziej komfortowy.

Koniec z tradycyjnym płaceniem na bramkach

Celem ustawy jest zmiana dotychczasowego systemu poboru opłaty za przejazd autostradą. – Polega ona na rezygnacji z poboru manualnego prowadzonego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, oraz wprowadzeniu dwóch nowych trybów uiszczenia opłaty: elektronicznego biletu autostradowego i opłaty pobranej na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS, dalej jako „SPOE KAS” – czytamy w informacji o ustawie zamieszczonej na stronie kancelarii prezydenta. W razie wyboru tej ostatniej metody płatności, użytkownik autostrady będzie obowiązany do zainstalowania i uruchomienia stosownego urządzenia lub aplikacji.

Jak czytamy, ustawa wprowadza podstawę prawną dla szefa KAS do poboru opłaty za przejazd autostradą również na odcinkach koncesyjnych, na których opłatę za przejazd autostradą pobiera drogowa spółka specjalnego przeznaczenia albo spółka, z którą Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad albo drogowa spółka specjalnego przeznaczenia zawarli umowę o budowę i eksploatację, albo wyłącznie eksploatację autostrady. Jednocześnie w ustawie wskazano, że na odcinkach koncesyjnych szef KAS będzie pobierał opłatę w wysokości wynikającej z umów koncesyjnych, o ile koncesjonariuszowi przysługuje uprawnienie do ich ustalania.

Dwie metody płatności

Od 1 grudnia 2021 r. wprowadzone zostaną dwie możliwości opłacania przejazdu państwowymi odcinkami autostrad przez użytkowników pojazdów lekkich (o łącznej DMC nieprzekraczającej 3,5 tony):

Zakup biletu autostradowego online lub w formie wydrukowanego biletu np. na stacji paliw czy w kiosku, po podaniu numeru rejestracyjnego pojazdu. Bilet autostradowy każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady, wskazanym przez kierowcę. Jednak nie może być on dłuższy niż 48 godzin od daty i godziny początku okresu ważności wskazanej na bilecie.
Na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL). Takie rozliczenie opłaty odbywać się będzie z wykorzystaniem nowoczesnych i wygodnych metod płatności. Kierowca będzie musiał jedynie zarejestrować się w systemie oraz zainstalować i uruchomić bezpłatną aplikację mobilną e-TOLL PL (dostarczoną przez MF i KAS), stosowne urządzenie OBU – On Board Unit lub ZSL – Zewnętrzny System Lokalizacyjny.

Do zakupu biletu autostradowego nie będzie wymagana instalacja żadnego urządzenia, ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych. Wystarczy podać numer rejestracyjny pojazdu i określić odcinek drogi, na którym realizowany będzie przejazd.

Za niewniesienie opłaty będzie mandat

Do kontroli prawidłowości wnoszenia opłaty za przejazd autostradą, w tym kontroli urządzeń lub systemów wykorzystujących technologie pozycjonowania satelitarnego i transmisji danych, będą uprawnieni funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej oraz inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego, a także, przy wykonywaniu swoich ustawowych zadań, funkcjonariusze policji.

Za niewniesienie opłaty za przejazd autostradą, w tym za kontynuację przejazdu autostradą lub jej odcinkiem po upływie daty i godziny końca okresu ważności wskazanych na bilecie autostradowym, od wnoszącego opłatę pobierana będzie opłata dodatkowa, dla samochodu osobowego, w wysokości 500 zł.

Nowe przepisy nie wejdą w życie od razu, ale systematycznie. W pierwszej kolejności z pomocą aplikacji lub specjalnego biletu opłacimy przejazd na odcinkach A2 Konin – Stryków oraz A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica. Ma to nastąpić już 1 grudnia br. Później stopniowo będą potem likwidowane kolejne bramki.

  • kg
Najnowsze artykuły