Z wojewódzstwa śląskiego do Kołobrzegu w pięć godzin

27.06.2021

Z wojewódzstwa śląskiego do Kołobrzegu w pięć godzin

Trwa budowa drogi ekspresowej S11, która połączy Pomorze Środkowe przez Poznań z aglomeracją śląską. Przebiegać będzie ona między innymi przez Lubliniec. Docelowo ma mieć długość 600 km długości, z czego obecnie kierowcy mają do dyspozycji blisko 126 km (w tym wspólny przebieg S6 i S11 od Kołobrzegu do Koszalina – ok. 35 km). Kolejne blisko 80 km jest w realizacji. W przyszłości pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na skrzyżowaniu z A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz.

Na całość trochę poczekamy

Realizacja całej trasy usprawni komunikację nie tylko pomiędzy Pomorzem Środkowym a aglomeracją śląską, ale również w obrębie poszczególnych województw. To nie tylko połącznie drogą szybkiego ruchu takich miast jak Kołobrzeg, Koszalin, Piła, Poznań, Ostrów Wielkopolski, Kępno, Kluczbork, Lubliniec i terenu aglomeracji śląskiej. To także wyprowadzenie ruchu tranzytowego z mniejszych miast oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu.

W przygotowaniu jest nieco ponad 405 km trasy, by po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz zapewnieniu finansowania, można było przystąpić do dalszego kroku, czyli ogłoszenia przetargów na realizację. Oddanie do użytku ostatnich odcinków S11 powinno nastąpić w 2029 roku. W przyszłości pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na skrzyżowaniu z A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz.

Łączny koszt obecnie realizowanych odcinków to ponad 2,3 mld zł, a planowanych do realizacji, które obecnie nie mieszczą się w limicie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, sięga 16 mld zł. W tej kwocie są wszelkie wydatki związane z przygotowaniem i realizacją inwestycji.

Sytuacja w województwie śląskim

Około 65-kilometrowy odcinek S11, od granicy z woj. opolskim do węzła Piekary Śląskie na skrzyżowaniu z autostradą A1, jest w trakcie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i materiałów do wniosku o uzyskanie DŚU. – W ramach prac projektowych, które toczą się od października 2018 r., przeprowadzono spotkania informacyjne z przedstawicielami samorządów terytorialnych oraz społeczeństwem, na terenach przez które przebiegają analizowane warianty planowanej drogi S11 – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. – Do końca tego roku planujemy złożyć do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach wniosek o wydanie DŚU. Po uzyskaniu decyzji, która zatwierdzi lokalizację i podstawowe rozwiązania techniczne projektowanej trasy, będziemy mogli przystąpić do ostatniego etapu prac przygotowawczych, jakim jest opracowanie koncepcji programowej – dodaje. Następnym krokiem będzie już realizacja inwestycji, która rozpocznie się niezwłocznie po zapewnieniu jej finansowania.

 

  • kg
Najnowsze artykuły