Kierowcy coraz rzadziej korzystają z „gierkówki”

26.11.2021

Kierowcy coraz rzadziej korzystają z „gierkówki”

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeprowadziła generalny pomiar ruchu? Jak się okazało największe spadki ruchu w całej Polsce odnotowano na… DK91 Częstochowa – Podwarpie. W zależności od odcinka spadek szacowany jest na poziomie od 40 do nawet 60 procent.

Do najbardziej obciążonych odcinków dróg krajowych w naszym województwie należą S86, od węzła z ul. Piłsudskiego w Sosnowcu do węzła z Drogową Trasą Średnicową w Katowicach oraz A4 pomiędzy węzłami Katowice Mikołowska i Katowice Murckowska. Na tych odcinkach dróg odnotowano średni dobowy ruch roczny (SDRR) przekraczający ponad 100 000 poj./dobę. Jednak SDRR dla dróg krajowych w województwie śląskim to 22 619 poj./dobę. Co te dane oznaczają w praktyce? Że całe województwo śląskie, zajęło pierwsze miejsce w Polsce wśród województw, w których notuje się największy ruch na drogach.

Najbardziej obciążonymi odcinkami dróg krajowych w GPR 2020/21 okazały się:
– S8, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami Konotopa i Głębocka, SDRR od 104 620 do 197 813 poj./dobę, zależnie od odcinka,
– S8, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami Warszawa Janki i Opacz, SDRR od 104 869 do 114 959 poj./dobę, zależnie od odcinka,
– S2, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami na przecięciu z Al. Jerozolimskimi i al. Krakowską, SDRR od 100 461 do 114 288 poj./dobę, zależnie od odcinka.

Następne dwa odcinka zlokalizowana są w województwie śląskim:
– S86, od węzła z ul. Piłsudskiego w Sosnowcu do węzła z Drogową Trasą Średnicową w Katowicach, SDRR = 112 736 poj./dobę,
– A4, pomiędzy węzłami Katowice Mikołowska i Katowice Murckowska, SDRR = 105 033 poj./dobę.

Co ciekawe, największe spadki ruchu w Polsce odnotowano na DK91 Częstochowa – Podwarpie, o ok. 20-24 tys. poj./dobę, w zależności od odcinka o ok. 40-60 proc. Ruch z tej drogi przejęła wybudowana w 2019 roku Autostradowa Obwodnica Częstochowy – A1.

Pomiary co 5 lat 
Generalny Pomiar Ruchu przeprowadzany jest co 5 lat. Poprzedni miał miejsce w 2015 r. Ostatnie badanie rozpoczęło się w styczniu 2020 i trwało blisko 2 lata. Wydłużono je z uwagi na pandemię.

Zebrane dane do dalszej analizy
Wyniki będą wykorzystane m.in. przy planowaniu rozbudowy dróg czy analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Bardziej szczegółowy materiał informacyjny na temat Generalnego Pomiaru Ruchu zostanie zawarty w opracowaniu pn. „Ruch drogowy 2020/2021”, którego publikacja planowana jest w pierwszym kwartale 2022 roku.

  • kg
Najnowsze artykuły