Przebudowa dawnej DK 1. Jak przebiegają prace?

05.12.2021

Przebudowa dawnej DK 1. Jak przebiegają prace?

Przebudowa dawnej DK 1 (obecna DK 91) to największa inwestycja drogowa w historii Częstochowy, która niestety wiąże się z wielkimi utrudnieniami w ruchu. Miejski Zarząd Dróg przedstawił zaawansowanie prac na każdym z pięciu odcinków.

Na odcinku I (początek zakresu robót od strony Warszawy – koniec przed mostem na rzece Warcie) w pierwszej kolejności wykonywane są roboty na jezdni w kierunku Katowic, a tymczasowa organizacja ruchu została poprowadzona po drugiej jezdni.

Obecnie najbardziej zaawansowane są prace związane z przebudową sieci elektroenergetycznych, teletechnicznych i kanalizacyjnych oraz przebudową oświetlenia drogowego. Wykonano już rozbiórkę starych barier drogowych, wyeksploatowanej nawierzchni jezdni oraz obiektów mostowych nad ul. Wesołą i Papierową.

Przystąpiono do budowy nowych mostów. W najbliższych tygodniach przewidywana jest kontynuacja przebudowy sieci oraz budowa nowych mostów nad ul. Wesołą i Papierową.

Odcinek II (początek od mostu na rzece Warcie – koniec przed mostem nad torami kolejowymi):

Tymczasowy ruch kołowy odbywa się środkowymi pasami obu jezdni, tak aby umożliwić zbudowanie w pierwszej kolejności łącznic wjazdowych i zjazdowych przyszłego, dwupoziomowego węzła drogowego drogi krajowej z ul. Krakowską i Rejtana. Dlatego właśnie wykonano taki zakres rozbiórki istniejącego mostu na rzece Warcie.

Ponadto w okolicy skrzyżowania „DK-1” z ul. Rejtana przebudowano już sieć gazową, a obecnie trwa przebudowa cieci teletechnicznej. Jeszcze w tym roku planowane jest rozpoczęcie robót związanych z przebudową sieci elektroenergetycznych oraz budową nowego mostu nad Wartą.

Odcinek III został wyznaczony od mostu nad torami kolejowymi, a kończy się tuż przed estakadą. Tutaj odwrotnie niż na odcinku pierwszym – tymczasowy ruch poprowadzono po jezdni w kierunku Katowic, a przebudowywany jest pas ruchu na Warszawę. Obecnie trwają roboty związane z frezowaniem starej nawierzchni asfaltowej. W ciągu kilku tygodni powinny rozpocząć się roboty przezbrojeniowe (przebudowa sieci) i rozbiórka istniejącego mostu nad ul. Bór.

Odcinek IV (dawna estakada wraz z dojazdami):

Do chwili wybudowania nowego obiektu, ruch pojazdów odbywał się będzie w poziomie skrzyżowania czyli dołem. Z końcem listopada miał miejsce finał wykonywania pali fundamentowych dla posadowienia nowej estakady. Tym samym zakończyły się większe niż zwykle utrudnienia w ruchu i uciążliwości drganiowo – dźwiękowe. Trwają już prace związane z wykonaniem ław fundamentowych nowego obiektu, po wykonaniu których będzie można przystąpić do budowy podpór, a dalej konstrukcji nośnej przęseł. Równolegle ciągle jeszcze rozbierane są i wywożone z terenu budowy ostatnie elementy starej estakady (przyczółki i mury oporowe). Roboty rozbiórkowe starej estakady zakończą się w grudniu br.

Na odcinku V obejmującym pozostałą część inwestycji, ruch tymczasowy poprowadzono po jezdni w kierunku Warszawy, a przebudowywany jest pas sąsiedni. Wykonano już roboty związane z frezowaniem nawierzchni asfaltowej i w najbliższym czasie rozpoczną się roboty związane przebudową sieci kanalizacyjnych.

  • BM
Najnowsze artykuły