W Koziegłowach podpisano umowę na budowę obwodnicy miasta

07.05.2022

W Koziegłowach podpisano umowę na budowę obwodnicy miasta

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego podpisali w Koziegłowach umowę na budowę obwodnicy miasta. Nowa droga powstanie do 2027 roku. Po 100 milionów na tę inwestycję wyłożą rząd i samorząd województwa śląskiego.

– Użytkownicy dróg nie muszą wiedzieć, kto zarządza drogami, ale powinny być one bezpieczne. Samorządy województw nie są w stanie same udźwignąć ciężaru finansowania budowy obwodnic, dlatego rząd chce im w tym pomóc. Oczywiście dotyczy to samorządów, które o o to wystąpią tak, jak to jest w województwie śląskim. Dzięki temu mieszkańcy Koziegłów i regionu odetchną – mówił minister Andrzej Adamczyk.

Inwestycja zlokalizowana jest na terenie województwa śląskiego i przebiega przez tereny gminy Koziegłowy i Woźniki. Planowana obwodnica miejscowości Koziegłowy, jako docelowy ślad drogi wojewódzkiej nr 789, stanowić będzie jeden z podstawowych korytarzy dojazdowych do drogi krajowej nr 1 (obecnie DK 91) oraz autostrady A1.

Początek obwodnicy miejscowości Koziegłowy zaprojektowano na rondzie na skrzyżowaniu obwodnicy Woźnik z DW 789, koniec przebiegu drogi przyjęto w rejonie miejscowości Koziegłówki (miejsce włączenia uzgodnione w drodze konsultacji z Burmistrzem gminy Koziegłowy). Projektowana obwodnica będzie miała długość ok. 7,3 km. Zakłada się budowę nowego odcinka drogi klasy technicznej G, o przekroju jednojezdniowym, o szerokości pasa ruchu 3,5 m i szerokości pobocza min. 1,25 m.

Projektowana nośność drogi – dopuszczalny nacisk osi ma wynosić: 115 kN. Przewiduje się budowę skrzyżowań – wstępnie zaprojektowano 6 skrzyżowań oraz 1 węzeł drogowy na drodze krajowej nr 91. Wstępnie zaprojektowano również 3 wiadukty nad istniejącymi drogami i ciekami wodnymi. W stanie obecnym ruch samochodowy prowadzony jest głównie ciągiem drogowym, który tworzy droga wojewódzka nr 789.

Zagospodarowanie terenu wzdłuż istniejącego ciągu komunikacyjnego jest zróżnicowane od terenów o zagospodarowaniu rolniczym, tereny o zabudowie jednorodzinnej i usługowej aż po zwartą zabudowę miejską.

Głównymi celami planowanej budowy obwodnicy, jako docelowego śladu drogi jest: stworzenie osi komunikacyjnej spajającej poszczególne części województwa śląskiego poprawa przepustowości i prędkości ruchu tranzytowego co przyczynia się do obniżenia kosztów transportu zarówno pod względem ekonomicznym jak i społeczno-środowiskowym wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza obszar silnie zagospodarowany co podniesie jakość życia mieszkańców poprzez zmniejszenie emisji hałasu komunikacyjnego, drgań oraz emisji szkodliwych substancji do atmosfery poprawa bezpieczeństwa użytkowników, w tym eliminacja wysokich kosztów społecznych i ekonomicznych wypadków drogowych obniżenie kosztów środowiska wynikające z poprawy jakości infrastruktury wsparcie rozwoju subregionu wzrost atrakcyjności obszarów dla potencjalnych inwestorów, co może przełożyć się na wzrost gospodarczy i obniżenie stopy bezrobocia w okolicy.

Przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji ZRID przewidziane jest w latach od 2022 do 2024, a realizacja robót budowlanych w latach od 2025 r. do 2027 r.

  • TS
Najnowsze artykuły