Autostrada A1 w całości przejezdna?

03.10.2020

Autostrada A1 w całości przejezdna?

Na wszystkich budowanych odcinkach A1 prace idą zgodnie z planem. – Stale monitorujemy sytuację i mobilizujemy wykonawców, aby jeszcze w tym roku kierowcy mogli przejechać z Tuszyna do Częstochowy pierwszą jezdnią autostrady A1. Odbędzie się to na zasadach tymczasowej organizacji ruchu, ale najważniejsze, że będzie bardziej komfortowo i bezpieczniej – informują przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Ruch po jednej jezdni jeszcze w 2020 roku 

Termin realizacji całej autostrady A1 to 2022 rok. Będa po trzy pasy w każdą stronę. Roboty prowadzone są w istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1, co stanowi dodatkowe utrudnienie zarówno dla budujących, jak i dla kierowców. – Postanowiliśmy jednak zawiesić sobie poprzeczkę wysoko i chcemy, aby do końca tego roku kierowcy mogli skorzystać już z pierwszej nowej jezdni. Na zasadach tymczasowej organizacji ruchu wykorzystamy trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny i udostępnimy kierowcom po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. To ambitny plan, ale w przypadku autostrady A1 i obwodnicy Częstochowy już pokazaliśmy, że takie trudne założenia potrafimy realizować – zaznaczają drogowcy.

Województwo śląskie
Budowa A1 w woj. śląskim idzie pełną parą. Budowany jest odcinek E autostrady, na odcinku F trwa budowa oświetlenia, prowadzona jest procedura przetargowa na dokończenie budowy wiaduktu w ciągu A1 w rejonie węzła Częstochowa Północ oraz na budowę Miejsc Obsługi Podróżnych oraz Obwodu Utrzymania Autostrady.

A1 granica województw łódzkiego i śląskiego – węzeł Częstochowa Północ  

Za nami dwa lata intensywnych prac przy budowie tego 17-kilometrowego odcinka autostrady A1.  We wrześniu wykonawca zakończył układanie nawierzchni z betonu cementowego na trasie głównej pierwszej jezdni. W IV kwartale nastąpi zmiana czasowej organizacji ruchu i na nową nawierzchnię z betonu cementowego zostanie przeniesiony ruch z DK1. Taka zmiana organizacji ruchu pozwoli na rozpoczęcie prac rozbiórkowych starej jezdni DK1 i przystąpienie do robót ziemnych na drugiej jezdni autostrady A1.

W zakresie robót drogowych wykonywano również nawierzchnię bitumiczną na obiektach i dojazdach do obiektów mostowych w ciągu nowo budowanej jezdni. Trwają także prace wykończeniowe związane m.in. z wykonaniem odwodniania jezdni, zabezpieczenia skarp oraz wykonywane są roboty fundamentowe pod słupy ekranów akustycznych, montaż słupów, montaż barier ochronnych oraz humusowanie skarp. Prowadzone są także prace na wszystkich obiektach inżynierskich.

A1 węzeł Częstochowa Północ – węzeł Częstochowa Blachownia  

Pod koniec sierpnia zakończono prace umożliwiające podniesienie prędkości na odcinku Częstochowa Blachownia – Częstochowa Jasna Góra.

Ponadto trwa budowa oświetlenia na węzłach Częstochowa Północ, Częstochowa Jasna Góra i Częstochowa Blachownia oraz w rejonach Miejsc Obsługi Podróżnych Wierzchowisko i Gorzelanka – roboty te będą realizowane do końca roku.

Do zrealizowania na tym odcinku pozostaną prace wykończeniowe na węzłach Częstochowa Blachownia, Częstochowa Jasna Góra oraz Częstochowa Północ. Wykonane zostaną również roboty melioracyjne, prace wykończeniowe w asortymentach robót drogowych, mostowych, branżowych oraz zieleni, a także wprowadzenie docelowej organizacji ruchu.

Po wybudowaniu wszystkich jej odcinków A1 będzie miała 564 km długości i połączy porty Trójmiasta z granicą Polski i Republiki Czeskiej w Gorzyczkach. Autostrada A1 jest częścią VI paneuropejskiego korytarza transportowego oraz międzynarodowej trasy E75. Pokrywa się także z historycznym przebiegiem szlaku bursztynowego.

  • kg
Najnowsze artykuły