Budowa połączenia ul. Korfantego z ul. Bugajską weszła w ważną fazę

11.09.2023

Budowa połączenia ul. Korfantego z ul. Bugajską weszła w ważną fazę

Budowa połączenia ul. Korfantego z ul. Bugajską to trzecia, największa inwestycja drogowa realizowana aktualnie na terenie naszego miasta. Wchodzi właśnie w kluczową fazę. W docelowym miejscu instalowana jest bowiem konstrukcja, która będzie stanowić nowy przejazd pod torami relacji Częstochowa-Kielce. Betonowy kolos waży blisko 2 tys. ton!

Celem budowy połączenia ul. Korfantego z ul. Bugajską jest lepsze skomunikowanie miasta z DK-46 w kierunku wschodnim, z gminami jurajskimi  wraz z infrastrukturą rowerową oraz poprawi obsługę terenów inwestycyjnych odciążając jednocześnie al. Pokoju. Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie przyznaje, że inwestycja ta, która jest realizowana w ramach programu Lepsza Komunikacja w Częstochowie postępuje w imponującym tempie i wszystko wskazuje na to, że budowa zostanie ukończona dużo przed terminem umownym, który przewidziano na jesień 2024 roku.

Kluczowym etapem jest zainstalowanie obiektu mostowego na przerwę w nasypie kolejowym, który należy technologiczne zintegrować z infrastrukturą PKP. Właśnie w związku z tymi pracami, w okresie 4-17 września zawieszony został ruch pociągów na tej trasie.

– W czwartkowe popołudnie rozpoczął się skomplikowany proces przemieszczenia powstałego na terenie budowy obiektu we wspomniane, docelowe miejsce. Odbywa się to metodą ślizgową za pomocą systemu siłowników hydraulicznych. Obiekt przesuwa się z prędkością ok. 1,5 m na godzinę. W przeciągu kilkudziesięciu kolejnych godzin ważący niespełna 2 tys. ton kolos powinien skończyć swoją 68 metrową podróż, bo w takiej odległości od nasypu została wykonana konstrukcja obiektu na specjalnie przygotowanym do tego celu stanowisku prefabrykacji. Konstrukcja oporowa została zamontowana na torze ślizgowym wraz z zestawem hydraulicznym. Siła pchająca została przekazana na konstrukcję betonową wiaduktu za pomocą specjalnie wykonanych odbojów, które mają za zadanie rozproszenie sił na większą powierzchnię konstrukcji – informuje Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZD w Częstochowie.

 

Zakres prac przy budowie przedłużenia ul. Korfantego do ul. Bugajskiej w Częstochowie obejmuje:

• wykonanie konstrukcji jezdni, poboczy, ciągów pieszo rowerowych, chodników, zatok autobusowych nowej drogi oraz przebudowywanych dróg towarzyszących w tym niezbędnych łączników i łącznic

• budowę obiektu kolejowego relacji Częstochowa – Kielce

• budowę obiektu drogowego w ciągu jednej z łącznic nad ciągiem pieszo – rowerowym

• budowę odwonienia

• przebudowę sieci: wodociągowej, gazowej itp.

• budowę pełnego oświetlenia drogowego

• przebudowę kanalizacji kablowej

• budowę kanału technologicznego

• budowę infrastruktury przystankowej

• zagospodarowanie zieleni

 

Koszt całej inwestycji to 59 mln zł, z czego 30 mln zł stanowić będzie dofinansowanie uzyskane przez miasto z Funduszu Inwestycyjnego Polskiego Ładu. Pozostała kwota zostanie zabezpieczona ze środków własnych miasta. Wykonawcą prac jest firma Strabag.

na podstawie informacji MZD w Częstochowie

fot. MZD w Częstochowie

  • oprac. pn
Najnowsze artykuły