08.12.2021
Częstochowski uniwersytet postawił na integrację
Wspólna integracja była hasłem przewodnim Międzynarodowego Dnia Osób z Niepełnosprawnościami, który zorganizował Uniwersytet im. J. Długosza w Częstochowie.
– Postanowiliśmy na naszej uczelni zintegrować całą społeczność akademicką – osoby z niepełnosprawnościami z osobami pełnosprawnymi – podkreśla doktor Mariola Mirowska, pełnomocnik rektora do spraw osób z niepełnosprawnościami UJD. – Naszym zadaniem jako uczelni jest wspieranie możliwości rozwojowych, a także warunków do kształcenia, edukacji i szerokiego, wielowymiarowego rozwoju każdego studenta, czy doktoranta.
Od nieco ponad roku na uczelni działa Biura do Spraw Osób z Niepełnosprawnościami. – Posiadamy szeroki zakres wspierający studentów, doktorantów z niepełnosprawnościami, czy też osób ze szczególnymi potrzebami zdrowotnymi. Wspieramy je między innymi w wymiarze architektonicznymi, technologii cyfrowej, czy komunikacyjno-informacyjnym – wylicza.
Dzień integracji był doskonałą okazją do indywidualnych spotkań z doradcami i asystentami edukacyjnymi oraz specjalistą ds. technologii wspierających pracującymi w BON. W czasie konsultacji uczestnicy opowiadali o swoich potrzebach wynikających z niepełnosprawności, indywidualnie pytali o zasady uzyskania adaptacji procesu kształcenia, poznawali zakres wsparcia dedykowanego dla konkretnej sytuacji. Były też zgłoszenia do współpracy z Międzywydziałowym Kołem Naukowym Osób z Niepełnosprawnościami.
Przy tej okazji, można było obejrzeć specjalistyczne sprzęty wspomagające osoby z niepełnosprawnościami. Wśród nich były między innymi skanery książek, czytniki tekstu, klawiatury specjalistyczne, urządzenia powiększające, przenośne pętle indukcyjne itd.
Wszyscy uczestnicy mogli też wziąć udział w specjalnym quizie zawierającym 10 pytań z zakresu dostępności i sprawdzić swoją wiedzę. Spośród osób, które rozwiązały quiz bezbłędnie rozlosowane zostały nagrody -niespodzianki.
W roku akademickim 2021/22 na UJD studiuje 146 studentów z orzeczeniem niepełnosprawności.