![Dodatek węglowy. Miasto przyjmuje wnioski, ale nie wypłaca pieniędzy, bo ich nie ma](https://zycieczestochowy.pl/wp-content/uploads/2022/09/60017-1_767x470_acf_cropped.jpg)
15.09.2022
Dodatek węglowy. Miasto przyjmuje wnioski, ale nie wypłaca pieniędzy, bo ich nie ma
Częstochowskie Centrum Świadczeń przyjęło dotychczas 11 tysięcy wniosków o dodatek węglowy na kwotę ok. 33 mln złotych. Miasto wystąpiło już o przekazanie środków na wypłatę pierwszej transzy wsparcia dla osób, które wnioski złożyły najwcześniej, jednak pieniądze jeszcze z rządu nie dotarły.
Częstochowa jest jednym z wielu samorządów, który zmaga się ze zmianami w przepisach dotyczących dodatku węglowego oraz brakiem przekazania przez administrację rządową środków na wypłatę dodatków. Problem ten podjęło Biuro Związku Miast Polskich. W specjalnym komunikacie wskazano, że przekazanie w trybie nagłym, bez żadnej konsultacji ze środowiskiem samorządowym, zadania zleconego – wypłaty dodatku węglowego na podstawie pośpiesznie, niedbale przygotowanych i doraźnie uchwalonych przepisów – powoduje ogromne problemy. Zdaniem ZMP wynika to z fatalnej jakości ustawy oraz braku środków na wypłaty. Jak wiadomo, dotychczas nie przekazano żadnych dotacji na to zadanie. – Wkrótce po uchwaleniu ustawy okazało się, że wymaga ona natychmiastowego poprawienia, przede wszystkim dla uszczelnienia procesu. Ustawę już zmieniono w Sejmie, ale Senat wprowadził poprawki, które czekają na rozpatrzenie przez Sejm. Potem niezbędny jest podpis Prezydenta. Zakładając maksymalną sprawność tych działań należy mieć nadzieję na szybkie wejście w życie zmian. W ramach ratunkowej nowelizacji wprowadzono przepis, który wprowadza możliwość wypłacania dodatku w terminie dwóch miesięcy od prawidłowego złożenia wniosku, tyle że rozwiązanie to wejdzie w życie już po 17 września br., a więc po terminie wynikającym z aktualnego stanu prawnego – zauważa Biuro Związków Miast Polskich i dodaje – Faktyczny, choć ułomny stan prawny wymagałby od organów samorządu wypłacania dodatków, ale rząd apeluje, by zaczekać na wejście w życie korekty złych przepisów, stawiając organ wykonawczy gminy i jego służby w trudnym położeniu prawnym i społecznym.
Związek Miast Polskich wskazuje na Art. 49 ust. 5 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego który mówi, że: „Dotacje celowe, o których mowa w ust. 1, powinny być przekazywane w sposób umożliwiający pełne i terminowe wykonanie zlecanych zadań.” Oznacza to, że wydatkowanie środków na niezaplanowane w budżecie, nagle nałożone zadania, nie powinno mieć miejsca przed otrzymaniem dotacji na ten cel. Zdaniem regionalnych izb obrachunkowych samorządy powinny otrzymywać z budżetu państwa dotacje celowe w wysokości zapewniającej realizację zadań zleconych, a w przepisach nie przewidziano możliwości planowania i finansowania tych zadań ze środków własnych samorządu.
Dotychczas żaden samorząd nie otrzymał środków na wypłatę dodatków węglowych. Biuro Związków Miast Polskich zauważa, że w przypadku nieotrzymania środków wystarczających na wypłatę dodatków samorządy powinny informować wnioskodawców o przyznaniu dodatku z jednoczesną informacją o tym, że wypłata nastąpi natychmiast po otrzymaniu dotacji z budżetu państwa.