Dwie firmy chcą zbudować węzeł „Bugajska bis”

14.07.2023

Dwie firmy chcą zbudować węzeł „Bugajska bis”

To jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji drogowych w Częstochowie, dzięki której udrożniona zostanie DK-46 a ruch tranzytowy na linii Opole – Kielce zostanie wprowadzony poza obręb zwartej zabudowy miejskiej. W przetargu na przygotowanie projektu i budowę węzła drogowego alei Wojska Polskiego wraz z nowym przebiegiem DK-46 w Częstochowie oferty złożyły dwie wielkie firmy. Budimex z kwotą 241 mln zł i Strabag z sumą 490,6 mln zł.

– Budowa nowego węzła drogowego alei Wojska Polskiego z ul. Bugajską i nowym przebiegiem DK-46 byłaby domknięciem zasadniczego etapu modernizacji i przebudowy układu komunikacyjnego miasta – mówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk i dodaje – To inwestycja kluczowa dla wielu firm, a także ważna dla mieszkanek i mieszkańców Częstochowy oraz okolic, korzystających z wyjazdu DK-46 w kierunku wschodnim lub jadących stamtąd w stronę miasta. Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie przypomina, że w mieście realizowana jest obecnie kompleksowa przebudowa zasadniczego odcinka alei Wojska Polskiego oraz rozbudowa DK-46 w zachodniej części miasta. Obie inwestycje planowo powinny zostać ukończone jeszcze w tym roku. – Realizacja nowego węzła „Bugajska bis” byłaby też bezpośrednio funkcjonalnie związana z połączeniem drogowym ul. Korfantego z ul. Bugajską (DK-46), nad którym prace trwają od październiku ubiegłego roku. Finalizacja obu tych inwestycji pozwoliłaby na komfortowy dojazd do częstochowskiej strefy przemysłowej na Kucelinie zarówno z DK-46 od strony wschodniej, jak i od zachodu – od strony trasy DK-91 (przez nowy fragment DK-46) – informuje częstochowski magistrat.  Miasto otrzymało wstępną promesę dofinansowania inwestycji „Bugajska bis” w wysokości do 250 mln zł w ramach V edycji rządowego Programu Inwestycji Strategicznych i dlatego też Miejski Zarząd Dróg mógł rozpisać przetarg w formule zaprojektuj i zbuduj, w którym oferty złożyły dwie wspomniane firmy. Teraz, po otwarciu ofert, miasto ma wystąpić do odpowiedniego ministerstwa o wystawienie promesy ostatecznej dofinansowania z Programu Inwestycji Strategicznych, a następnie – po jej uzyskaniu – uwzględni jej wysokość w uchwałach budżetowych. – Rozstrzygnięcie przetargu może nastąpić więc po stosownej korekcie budżetu miasta, niezbędne jest także oczywiście dokładne zbadanie prawidłowości obu złożonych w przetargu ofert (co będzie trwać w najbliższych tygodniach). Wartość promesy ostatecznej, która jest wyliczana od kwoty zadania po rozstrzygnięciu przetargu może być niższa od wysokości promesy wstępnej (która w przypadku budowy węzła „Bugajska bis” wynosi 250 mln zł). Minimalny poziom wkładu własnego samorządu w tym programie to 2% – wyjaśnia Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie – W przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia przetargu i podpisania umowy z wykonawcą dofinansowanie z Programu Inwestycji Strategicznych ma być wypłacane – w przypadku takiej inwestycji jak „Bugajska bis” (trwającej dłużej niż 12 miesięcy) – w 2 transzach, zgodnie z harmonogramem realizacji inwestycji (dopiero po zrealizowaniu kolejnych etapów inwestycji).

Grafika: Wizualizacje przygotowane na etapie opracowania koncepcji inwestycji

  • mat. MZD
  • oprac. pn
Najnowsze artykuły