Dziura w drodze, źle zaparkowany pojazd lub zaśmiecony chodnik? Te problemy zgłosisz w aplikacji

10.11.2023

Dziura w drodze, źle zaparkowany pojazd lub zaśmiecony chodnik? Te problemy zgłosisz w aplikacji

„Lepsza Częstochowa” to aplikacja, dzięki której częstochowianie i częstochowianki w łatwy sposób mogą zgłaszać problemy dotyczące przestrzeni publicznej. Wystarczy pobrać ją za pomocą Google Play lub Appstore, a będąc świadkiem zdarzenia, zrobić zdjęcie i telefonem wysłać zgłoszenie.

– Pojawiają się w mieście zdarzenia i sytuacje, które muszą zostać szybko zgłoszone różnym służbom, czy to ze względu na bezpieczeństwo czy na komfort życia mieszkańców. Może to być np. dziura w chodniku lub awaria ulicznej lampy. Chcemy dać taką możliwość poprzez aplikację, dzięki której informację o takim problemie lub usterce, która powinna zostać usunięta, w prosty sposób przekażemy odpowiedzialnej jednostce – tłumaczył podczas konferencji prasowej prezydent Krzysztof Matyjaszczyk, zaznaczając, że celem aplikacji jest zaangażowanie mieszkańców w proces ulepszania miasta.

Zgłaszane w aplikacji problemy muszą dotyczyć mienia i przestrzeni publicznej, a nie indywidualnych i prywatnych spraw. Po sfotografowaniu danej usterki trzeba ją przypisać do odpowiedniej kategorii, a więc jednostki, która za nią odpowiada. Na ten moment w aplikacji dostępnych jest ich 11:

1) autobusy i tramwaje,

2) dewastacja mienia publicznego,

3) dzikie wysypiska,

4) koszenie,

5) zamiatanie, odśnieżanie,

6) nieprawidłowe parkowanie pojazdów,

7) opieka nad zwierzętami,

8) organizacja ruchu drogowego,

9) stan dróg i infrastruktury drogowej,

10) utrzymanie czystości,

11) zakłócanie porządku publicznego.

Jak informuje magistrat, korzystanie z aplikacji możliwe jest jedynie w trybie online. Co ważne, nie trzeba zakładać konta – wystarczy autentyczny i poprawny adres e-mail. Oznacza to, że zgłoszenia odbywają się w sposób anonimowy.

– Przyjęte zgłoszenie zostanie przekazane do właściwej jednostki organizacyjnej odpowiadającej merytorycznie za dany temat. Kierownik jednostki jest zobowiązany do niezwłocznego rozpatrzenia złożonego zgłoszenia, przy czym nieprecyzyjne bądź niezgodne ze stanem faktycznym określenie lokalizacji, może utrudnić lub uniemożliwić podjęcie skutecznych działań.

Interesant – po złożeniu zgłoszenia i przyjęciu go przez daną jednostkę – otrzyma w tym zakresie informację zwrotną. W przypadku dokonania zgłoszenia w kategorii innej niż przedstawiony opis sprawy lub tematyce innej niż wymieniona w aplikacji, za kwalifikację zgłoszenia oraz przekazanie do właściwej jednostki będzie odpowiedzialny wyznaczony pracownik, do którego to zgłoszenie zostało przekazane. – tłumaczy dalej Urząd Miasta.

fot. Wioletta Rzepa

  • mz
Najnowsze artykuły