GDDKiA: Przebudujemy kolejne 9 km DK91

06.09.2022

GDDKiA: Przebudujemy kolejne 9 km DK91

Ruszyły przetargi na przebudowę dwóch jezdni DK91 na odcinku Częstochowa – Nowa Wieś (4,6 km) oraz Siedlec Duży – Koziegłowy (4,4 km). – W ramach inwestycji dostosujemy konstrukcję drogi do nośności 11,5 t/oś i przebudujemy skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Powstaną również ciągi piesze i pieszo-rowerowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska – informuje GDDKiA. Inwestycja ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki komunikacyjne.

Zakres inwestycji obejmie przebudowanie jezdni drogi krajowej oraz odcinki wlotowe dróg krzyżujących. Ponadto zbudowane i przebudowane zostaną także ciągi pieszych, istniejące zatoki autobusowe. Inwestycja obejmie również budowę zatok do kontroli pojazdów oraz odtworzenie istniejących zjazdów. – Na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego wpłynie wykonanie nowych urządzeń bezpieczeństwa ruchu, w tym budowa oświetlenia drogowego i sygnalizacji świetlnych. Działania z zakresu ochrony środowiska obejmą przebudowę i budowę przepustów, rowów przydrożnych, płotków herpetologicznych i osadników zawiesin. Na redukcję hałasu wpłynie budowa ekranów akustycznych – dodaje GDDKiA.

Roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w czasie od 13 do 16 miesięcy od daty zawarcia umowy (zgodnie z przyjętym kryterium oceny ofert). Do czasu realizacji nie będzie się wliczał okres zimowy (tj. od 16 grudnia do 15 marca). Otwarcie ofert wyznaczono na 13 października 2022 r. dla odcinka Częstochowa – Nowa Wieś oraz na 14 października 2022 r. dla odcinka Siedlec Duży – Koziegłowy.

Jak podkreśla Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, to kolejne dwie inwestycje realizowane w ramach programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na sieci TEN-T. Wcześniej, 1 października 2021 r. GDDKiA podpisała umowę na przebudowę drogi krajowej nr 91 pomiędzy miejscowościami Nowa Wieś i Zawada o wartości ponad 63 mln zł, a 19 stycznia 2022 r. pomiędzy miejscowościami Markowice i Brudzowicami za kwotę 69 mln zł.

Czym jest TEN-T?

Transeuropejska sieć transportowa TEN-T jest instrumentem służącym koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych. W skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T wchodzą szlaki drogowe, kolejowe, lotnicze, morskie oraz rzeczne stanowiące najważniejsze połączenia z punktu widzenia rozwoju Unii Europejskiej, a także punktowe elementy infrastruktury w postaci portów morskich, lotniczych, śródlądowych i terminali drogowo-kolejowych. Ponadto jej integralnym składnikiem są również inteligentne systemy transportowe, których wdrażanie przyczynia się do poprawy przepustowości sieci, bezpieczeństwa ruchu i zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska przez transport.

Celem rozwijania sieci TEN-T jest zapewnienie spójności terytorialnej UE i usprawnienie swobodnego przepływu osób oraz towarów. Efektywnie funkcjonujący w ramach Unii system transportowy ma przyczyniać się do poprawy działania jednolitego rynku wewnętrznego, stymulować wzrost gospodarczy regionu, a także podnosić konkurencyjność poszczególnych państw członkowskich i całej UE w skali globalnej.

Celem polityki Unii Europejskiej w kontekście rozwoju sieci TEN-T jest stworzenie spójnej i interoperacyjnej, multimodalnej sieci transportowej o ujednoliconych, wysokich parametrach technicznych w ramach całej UE.

 

  • pn
Najnowsze artykuły