Miasto przyjaźniejsze niepełnosprawnym

13.09.2019

Miasto przyjaźniejsze niepełnosprawnym

W Częstochowie mamy nowe prawo. Obejmuje ono wytyczne do projektowania przestrzeni publicznej tak, aby była ona przyjazna dla osób niepełnosprawnych. Co to oznacza w praktyce? Najprościej mówić, że wykonawcy nowych miejskich inwestycji będą zobowiązani przestrzegać norm, które zapobiegną tworzeniu barier architektonicznych.

Od teraz wspólna przestrzeń publiczna ma być tworzona w sposób przemyślany, metodyczny i systemowy. – Każdy z nas doświadczył jakiegoś dyskomfortu w publicznej przestrzeni. Osoby z niepełnosprawnościami odczuwają go ze zdwojoną siłą – przyznaje prezydent Krzysztof Matyjaszczyk. – Dlatego od teraz wszystkie projektowane miejskie inwestycje będą musiały uwzględniać wytyczne, dzięki którym Częstochowa – krok po kroku – chce stawać się miastem znacznie bardziej przyjaznym osobom z rozmaitymi ograniczeniami – zaznacza.

Nowe wytyczne do projektowania powstały z inicjatywy społecznego rzecznika osób z niepełnosprawnościami Tomasza Tyla. Przygotował je Miejski Zarząd Dróg i Transportu opierając się m.in. na opracowaniach warszawskiej Fundacji Integracja oraz Polskiego Związku Niewidomych. – Wprowadzenie wytycznych będzie miało konsekwencje dla działań różnych jednostek organizacyjnych samorządu, ze szczególnym uwzględnieniem MZDiT i MPK – zaznacza Marcin Breczko z biura prasowego magistratu. – To te podmioty organizują przetargi na większość inwestycji w zakresie infrastruktury dla pieszych, kierowców czy pasażerek i pasażerów miejskiej komunikacji. A to w tych obszarach osoby z niepełnosprawnościami napotykają ciągle na sporo utrudnień – dodaje. Chodzi tutaj nie tylko o osoby na wózkach inwalidzkich czy poruszające się o kulach, ale też niewidome i słabowidzące, niedosłyszące czy osoby starsze. – Nowe przepisy mają też pomóc w codziennym funkcjonowaniu kobietom w ciąży, osobom bardzo niskim czy bardzo wysokim, osobom z nadwagą czy urazami kończyn. Z wolnej od barier infrastruktury skorzystają także ci, którzy muszą np. przetransportować duży bagaż czy rodziny z wózkami – podkreśla Arkadiusz Zemła z MZDiT, który odpowiedzialny był za opracowanie zbioru wytycznych, stanowiących załącznik do zarządzenia prezydenta.   .

W wytycznych znajdujemy niemal wszystkie obszary, w których występują ograniczenia – począwszy od pokryw studzienek kanalizacyjnych, poręczy, przez organizację przestrzeni komunikacyjnej, po miejsca parkingowe i przystanki komunikacji miejskiej. W każdym obszarze określono, w jaki sposób projektować elementy przestrzeni, by była ona czytelna dla wszystkich i umożliwiała jak najbardziej komfortowe poruszanie się. Wytyczne zawierają dokładne wymiary, odstępy czy organizację urządzania przestrzeni, z uwzględnieniem potrzeb konkretnych jej użytkowniczek i użytkowników. Zawierają także grafiki prezentujące konkretne rozwiązania.

Wprowadzone decyzją prezydenta miasta standardy w pełni uwzględniać mają wszystkie nowe projekty urządzenia przestrzeni publicznej, (oczywiście tam, gdzie technicznie możliwe będzie ich wprowadzenie).

  • Katarzyna Gwara
Najnowsze artykuły