Pomocne oznakowanie autostrad

25.07.2021

Pomocne oznakowanie autostrad

Problem kierowców jeżdżących pod prąd znany jest nie od dziś. Wypadki, zderzenia i karambole powodują uszczerbek na zdrowiu i życiu innych podróżujących. Z tego też powodu w kilku miejscach, przy drogach szybkiego ruchu zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, pojawiły się charakterystyczne tablice informacyjne z ostrzeżeniem przed wjazdem pod prąd.

Nie tak dawno temu w Grodzisku Mazowieckim zginął 68-latek, który doprowadził do zderzenia czołowego samochodów na A2. Jechał pod prąd, w wyniku czego doszło do śmierci. Niestety tego typu sytuacji jest wiele. Mimo stosownego oznakowania i samego układu jezdni, która wymusza prawidłową jazdę, niektórzy kierujący pojazdami łamią przepisy i stwarzają ogromne zagrożenie w ruchu drogowym, dla innych jak i samych siebie. Z tego też powodu w kilku miejscach, przy drogach szybkiego ruchu zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, pojawiły się charakterystyczne tablice informacyjne z ostrzeżeniem przed wjazdem pod prąd.

– Skorzystaliśmy z rozwiązań stosowanych w Austrii, Niemczech, Słowacji i Chorwacji. Charakterystyczne duże żółte tablice z napisem STOP Zły kierunek i symbolem dłoni z umieszczonym na niej piktogramem znaku zakaz wjazdu, ustawiono już na łącznicy węzła Głogów Południe na S3, a także na węźle Świlcza na S19. Nowe tablice pojawiły się również na autostradzie A4 na węzłach Opole Zachód, Rzeszów Północ i Przemyśl oraz przed granicą Polski z Ukrainą w Korczowej, gdzie zaobserwowano kierowców oczekujących na odprawę i zawracających przed granicą – podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

W najbliższej przyszłości znaki pojawią się również między innymi na węźle Patriotów na S2 w Warszawie, na węzłach Wypędy, Paszków i Mszczonów na S8, na większości węzłów na S3 pomiędzy Szczecinem i Zieloną Górą, na obwodnicy Wałcza w ciągu S10, a także na kilku węzłach na S1 i S52 w okolicy Bielska-Białej.

Warto zaznaczyć, że ustawione tablice informacyjne nie są znakiem drogowym, a mają służyć jako wzmocnienie obowiązującej organizacji ruchu.

  • Natalia Lewandowska
  • Katarzyna Gwara
  • zdj. GDDKiA
Najnowsze artykuły