UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające wobec 17 banków ws. spłat kredytów hipotecznych

11.05.2022

UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające wobec 17 banków ws. spłat kredytów hipotecznych

Prezes UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające wobec 17 banków dotyczące praktyk oraz zapisów wzorców umów w tym zakresie stosowanych; Urząd sprawdza, czy i jak banki rozliczają się z konsumentami, którzy przed terminem spłacą w całości lub nadpłacą kredyt hipoteczny – przekazał w środę UOKiK.

“Jeśli spłacasz całkowicie lub nadpłacasz kredyt hipoteczny, który wziąłeś po 21 lipca 2017 r., bank musi się z tobą rozliczyć z opłat pobranych w związku z zawarciem umowy” – wskazał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w środowej informacji.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w informacji, zwrócił uwagę, że stopy procentowe WIBOR 3M i 6M, od których zależy oprocentowanie kredytów hipotecznych w polskiej walucie są coraz wyższe, co oznacza też wzrost rat kredytów hipotecznych spłacanych przez konsumentów.

“Jeśli posiadamy odpowiednie oszczędności, warto rozważyć nadpłacenie kredytu hipotecznego z jednoczesnym skróceniem okresu kredytowania lub jego całkowitą, wcześniejszą spłatę” – stwierdził.

Wyjaśnił, że w takiej sytuacji bank powinien rozliczyć się z kredytobiorcą i oddać proporcjonalnie wszystkie pobrane opłaty stanowiące całkowity koszt kredytu. “Powinno się to odbywać według najprostszej i najbardziej sprawiedliwej metody liniowej, tak jak ma to miejsce w przypadku kredytów konsumenckich, gdzie banki dostosowały się do wyroku TSUE i wytycznych Prezesa UOKiK” – dodał.

“Tym razem sprawdzamy w postępowaniach wyjaśniających, jak 17 banków rozlicza się z osobami, które nadpłacają kredyt hipoteczny lub spłacają go całkowicie” – poinformował Chróstny.

“Prezes UOKiK wszczął postępowania wyjaśniające dotyczące praktyk oraz zapisów wzorców umów w tym zakresie stosowanych w 17 bankach. Sprawdza w nich, czy i jak rozliczają się z konsumentami, którzy przed terminem spłacą w całości lub nadpłacą kredyt hipoteczny” – podał w środę UOKiK.

Chodzi o BNP Paribas Bank Polska; ING Bank Śląski; Alior Bank; Bank Millennium; Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski; Bank Polska Kasa Opieki S.A.; Credit Agricole Bank Polska; mBank; Santander Bank Polska; Bank Ochrony Środowiska; Bank Pocztowy; Bank Handlowy w Warszawie; PKO Bank Hipoteczny; Pekao Bank Hipoteczny; mBank Hipoteczny; ING Bank Hipoteczny; Millennium Bank Hipoteczny.

Możliwość wcześniejszej spłaty lub nadpłaty kredytu hipotecznego – jak zaznaczył UOKiK – wynika z art. 38 ustawy o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami (dalej ustawa o kredycie hipotecznym lub ukh), a obowiązek rozliczenia się z konsumentem z art. 39 tej ustawy. Przypomniano, że zasada ta dotyczy tylko umów zawartych po 21 lipca 2017 r. W przypadku kredytów hipotecznych zaciągniętych wcześniej kwestię przedterminowej spłaty regulują umowy kredytowe.

W stanowisku prezesa UOKiK stwierdzono, że bank powinien automatycznie rozliczyć się z klientem, który spłaca kredyt hipoteczny w całości lub w części i w związku z tym skróceniu ulega okres kredytowania.

Zgodnie z art. 39 ukh: „W przypadku spłaty całości kredytu hipotecznego przed terminem określonym w umowie o kredyt hipoteczny całkowity koszt kredytu hipotecznego ulega obniżeniu o odsetki i inne koszty kredytu hipotecznego przypadające za okres, o który skrócono obowiązywanie tej umowy, chociażby konsument poniósł je przed tą spłatą” – podano. Jeśli tak się nie stało, należy złożyć reklamację w banku.

Zwrócono uwagę, że procedura wcześniejszej spłaty powinna być opisana w umowie kredytowej. “Możesz powołać się na stanowisko Prezesa UOKiK – pobierz je ze strony finanse.uokik.gov.pl.” – radzi Urząd.

Zgodnie ze stanowiskiem prezesa UOKiK, bank powinien się z rozliczyć z klientem według metody liniowej m.in. z pobranej prowizji, marży, kosztów pośrednictwa czy przygotowania umowy. “Jest to metoda najbardziej zrozumiała dla konsumentów, najprostsza, przejrzysta i sprawiedliwa. Jest też łatwa do zastosowania przez banki” – stwierdzono. Wyjaśniono, że polega ona na tym, że instytucja finansowa dzieli wszystkie koszty przez liczbę dni, w których miała obowiązywać umowa. “Wynik mnoży przez liczbę dni, o które skrócono okres kredytowania – tę sumę powinna oddać konsumentowi” – zauważono.

UOKiK zawrócił uwagę, że w ten sposób banki już rozliczają się z osobami, które spłacą przed terminem kredyt konsumencki. “Dostosowały się więc do przepisów ustawy o kredycie konsumenckim, unijnej dyrektywy, wyroku TSUE C-383/18 (Lexitor) oraz wytycznych zawartych w stanowisku organu” – wskazano. Zaznaczono, że ustawa o kredycie hipotecznym w ten sam sposób określa obowiązki banku, dlatego takie same zasady, zdaniem prezesa Urzędu, powinny dotyczyć osób, które zawarły umowy o kredyt hipoteczny.

Dodano, że prezes UOKiK sprawdzi też, czy mają miejsce sytuacje, kiedy banki bezpodstawnie odmawiają konsumentom zwrotu opłat z tytułu wcześniejszej spłaty kredytu hipotecznego, mimo że jednocześnie same żądają w takiej sytuacji od konsumenta rekompensaty za wcześniejszą spłatę kredytu.

Urząd przypomina, że osoby, którym bank odmówił rozliczenia się z opłat i prowizji w związku z wcześniejszą spłatą kredytu mogą zawiadomić o tym UOKiK, pisząc na adres: uokik@uokik.gov.pl. Dodano, że mogą też skorzystać z bezpłatnej pomocy Rzecznika Finansowego.(PAP)

  • Magdalena Jarco
Najnowsze artykuły